شش عنصر کهنه در طراحی وب که در سال 2018 نباید تکرار کرد
در این مقاله قصد داریم 6 اشتباه بزرگ در طراحی سایت را معرفی کنیم که بسیاری از افراد در حالی که متوجه آن نیستند، مرتکب میشوند. دقت کنید قبل از آن که شما کار طراحی سایت را آغاز کرده باشید، وب سایتهای متعددی مشغول فعالیت بودهاند پس برای این که بتوانید با آن ها رقابت کنید و در ادامه عملکرد بهتری از خودتان به جای بگذارید، باید از تکرار اشتباهاتی که دیگران مرتکب شدهاند جلوگیری کنید.

1- استفاده از آیکون شبکههای اجتماعی در هدر سایت
کسب و کارهای اینترنتی از جذب مخاطب همیشه استقبال میکنند و به دنبال راهی هستند که هر روز افرادی جدیدی را به حلقه مشتریانشان اضافه کنند. یکی از راه های موثر در این زمینه، استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی است.
خیلیها در طراحی سایت برای این که فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنند، آیکون یا لینک آن ها را در هدر سایت میآورند به این امید که مخاطب با مشاهده آن، جذب صفحات مرتبط در شبکه های اجتماعی شود اما غافل از این که نه تنها با این کار افراد را جذب شبکه های اجتماعی نکردند بلکه باعث میشوند افراد سایت را سریعتر ترک کنند.
با این کار علاوه بر این که نرخ پرش سایت (Bounce rate) افزایش پیدا میکند بلکه ممکن است مخاطبان سرگرم گشت و گذار در شبکه های اجتماعی بشوند و به کلی سایت شما را فراموش کنند. نرخ پرش عددی بین 0 و 1 میباشد و بیانگر نسبت افرادی است که بلافاصله بعد از دیدن یک صفحه از سایت، آن را ببندد و هیچ صفحه دیگری را هم باز نکنند.
خب این کار چه ایرادی دارد؟
البته که ارتباط با مشتریان در شبکههای اجتماعی ضروری است و از این طریق نه تنها میتوانید یک باشگاه مشتریان ایجاد کنید بلکه خدمات و سرویسهای جدید را هم میتوانید به آن ها معرفی کنید.
اما اگه به درستی این کار را انجام ندهید باعث میشود مخاطبانی که تا امروز جذب کردهاید را هم از دست بدهید. آوردن آیکون شبکه های اجتماعی در بالاترین قسمتهای سایت باعث میشود به نحوی آن ها را به ترک سایت تشویق کنید. پس بهتر است ریسک نکنید و به جای این کار، مخاطبان خود را دعوت کنید تا محتوا سایت را در شبکه های اجتماعی با یکدیگر به اشتراک بگذارند و یا شما را به دوستان خود معرفی کنند.
لینک شبکههای اجتماعی را در سایت قرار بدهید اما نه در هدر سایت و قسمتی که بیشترین توجه را به خودش جلب میکند. اشتباهی که خیلی ها در طراحی سایت مرتکب آن میشوند.
2- استفاده از عکسهای تکراری و کسل کننده
فکر نمیکنم کسی از تاثیر فوق العاده یک تصویر مناسب در جلب توجه و یا حتی جذب مخاطب جدید بیاطلاع باشد. همان طور که انتخاب یک تصویر مناسب، تاثیر شگفت انگیزی در طراحی سایت دارد، استفاده از تصاویر تکراری هم میتواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد.
اصالت سایت برای بییننده اهمیت زیادی دارد و وقتی با یک وب سایت مواجه میشود که مطالب یا عکسهای آن تکراری است، نا خودآگاه احساس خوبی به آن دست نمیدهد و فکر میکند این مطالب را قبلا مشاهده کرده است. پس سایت را هر چه سریعتر ترک میکند و دیگر هم به آن مراجعه نمیکند.
برای دریافت تصاویر با کیفیت و رایگان میتوانید از سایتهای مختلفی مثل 500px و یا Pintrest استفاده کنید. قبل از انتخاب تصویر هم بهتر است سایتهای رقیب را بررسی کنید تا عکسی مشابه آنها انتخاب نکنید. فقط به خاطر داشته باشید حتما باید از نسخه وب تصاویر در طراحی سایت استفاده کنید که حجم کمتری داشته باشد و سایت سریعتر بارگذاری بشود.
3- استفاده از ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب
البته که استفاده از محتوای تصویری مناسب، تاثیر فوق العادهای در طراحی سایت و جذب مخاطب دارد اما نکات ظریفی هم وجود دارد که اگر آنها رعایت نکنید، نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه موجب میشود مخاطبان خود را هم از دست بدهید.
اشتباهی که خیلی از افراد مبتدی مرتکب می شوند، استفاده مستقیم از لینک ویدیوهای یوتیوب است. این کار باعث میشود وقتی نمایش ویدیو به پایان رسید، به صورت خودکار یوتیوب تعدادی ویدیو مرتبط را به مخاطب پیشنهاد کند. شاید تصور کنید این کار چه ایرادی دارد اما تصور کنید در آن ویدیوهای پیشنهادی، ویدیویی از رقبای شما وجود داشته باشد و با همین حرکت، بخشی از مشتریانتان را از دست بدهید.
امکان این که بتوانید ویدیوهای پیشنهادی را از لینکهای اصلی ویدیوهای یوتیوب حذف کنید وجود ندارد اما با یک حرکت ساده میشود این مشکل را برطرف کرد. برای این کار باید از نسخه «embed» ویدیو در طراحی سایت استفاده کنید. به این ترتیب نمایش ویدیو هیچ حجمی هم از سایت شما اشغال نمیکند و دیگر نگرانی از بابت تکمیل شدن ظرفیت سرورهای سایت هم نخواهید داشت.
نحوه استفاده از نسخه «embed» ویدیو
- در حالی که در صفحه پخش ویدیو در یوتیوب هستید، روی گزینه «share» و سپس «embed» و در ادامه بر روی «show more» کلیک کنید.
- از آنجا به پایین صفحه اسکرول کنید و علامت گزینه ای با عنوان « show suggested videos when the video finishes» (نمایش ویدیوهای پیشنهادی در پایان ویدیو) را بردارید.
- تمام شد! حالا می توانید کد جدید را برای ضمیمه کردن ویدیو کپی کنید و کار را ادامه دهید.
4- استفاده نادرست از فایلهای PDF
زمانی استفاده از پلتفرمهای مدیریت محتوا (CMS) رایج نبود و برای بارگذاری یک مطلب جدید لازم بود از فایلهایی به فرمت PDF کنید. حتی خیلی از کسب و کارهای اینترنتی مثل رستورانها و هتلها برای نمایش فهرست خدماتشان در طراحی سایت از فرمت پی دی اف استفاده میکردند.
اما امروز پلتفرمهای مدیریت محتوا کار طراحی سایت را بسیار ساده کردند و به کمک آنها میتوانید آخرین تغییرات را به راحتی در وب سایت خود بهروزرسانی کنید. اصلیترین مشکل استفاده از فرمت pdf این بود که خواندن آن برای موتورهای جستجو، نسبتا دشوار بود و علاوه بر این، به اشتراک گذاشتن آنها در شبکههای اجتماعی هم کار سادهای نبود.
قرار دادن محتوا متنی در سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) گزینه بسیار بهتری است و کار با آنها هم به مراتب سادهتر است. به کمک نرم افزارAdobe Dream Veiwer و بسیاری از ابزارهایی که دسترسی به آنها رایگان است میتوانید اکثر فایل های pdf را به html تبدیل کنید. بنابراین به آسانی میتوانید خروجی آنها را در ویرایشگر CSS خود کپی کنید. البته اگر pdf فایل در اثر اسکن شدن یک عکس بهدست آمده باشد، در این صورت احتمالا باید متن آن را مجددا تایپ کنید.
5- استفاده ناکارآمد از لینکهای ایمیل
اگرچه که طراحی سایت باید به نحوی انجام بشود که مخاطب به راحتی بتواند با ادمین سایت ارتباط برقرار کند اما قرار دادن یک لینک تماس ایمیل مثل «hi@ourcompany.com» در بخشی از صفحات سایت میتواند مشکلات زیادی در برای کاربران بهوجود بیاورد. به عنوان مثال کلیک بر روی لینک یک ایمیل، منجر به باز شدن نرم افزارهای پیش فرض ویرایش ایمیل میشود و قاعدتاً کاربری هم که قبلا تنظیمات مربوط به استفاده از این نرم افزارها را انجام نداده باشد، به مشکل بر میخورد.
مشکل دیگری هم که وجود دارد سوءاستفاده هکرها و بدافزارها است که نشانی ایمیل افراد را به نحوی جمع آوری میکنند و صندوق ایمیل شما را هدف ارسال هرزنامهها (اسپم) میکنند. البته این اتفاق به معنی پایان دنیا نیست و میتوانید مشکل را به راحتی برطرف کنید! برای این کار میتوانید مخاطب را به پر کردن فرمهای ارسال ایمیل تشویق کنید. این کار نه تنها مشکلاتی که قبلتر به آن ها اشاره کردیم را بر طرف میکند بلکه فهرست جامعی هم از آدرس ایمیل مشتریان در اختیار شما قرار میدهد. با این وجود اگر هنوز هم به هر دلیلی اصرار دارید آدرس ایمیلتان را در صفحه سایت نمایش بدهید، مطمئن بشوید که حاوی لینک نباشد.
6- معرفی و تبلیغ مستقیم یک کسب و کار
هدف اصلی از طراحی یک سایت، ارائه خمات یا محصولاتی است که قصد بازرایابی و فروش آنها را دارید نه معرفی و تبلیغ کسب و کار خودتان. همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید و تمرکزتان را به نیازهای مشتریان قرار بدهید و سعی کنید خواستههای آن را برآورده کنید. معرفی و تبلیغ یک کسب و کار باید از طریق شیوههای بهخصوصی انجام شود و راه آن، معرفی مستقیم یک شرکت در وب سایت نیست. گاهی اوقات صرف کمی خلاقیت میتواند بزرگترین مشکلات را هم برطرف کند.
در تصویر بالا مشاهده میکنید که چطور این سایت به جای تبلیغ مستقیم، اصلی ترین مزایای رقابتی خودش را معرفی کرده و به صورت ناخودآگاه، مخاطب را با کسب و کار آشنا میکند. ساخت یک تبلیغ اینترنتی موثر و کارآمد، قطعا کار سادهای نیست و متغیرهای زیادی را باید به صورت همزمان در نظر داشته باشید. مراقب باشید به جای این که مستقیماً کسب و کار خود را معرفی کنید، از محتوایی استفاده کنید که خدمات یا محصولات شما را تبلیغ کند. به این شکل مخاطب اول از خدمات سایت استفاده میکند و در قدم بعد با کسب و کار شما آشنا میشود.
جمع بندی
شناخت اشتباهات دیگران و تکرار نکردن آنها، اولین کاری است که باید انجام بدهید. در قدم بعدی باید یک مزیت رقابتی بهوجود بیاورید و بهترین تجربه کاربری ممکن را برای کاربران سایت فراهم کنید. در دنیای وب ابزارهای متعدد و کارآمدی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.