بازاریابی ایمیلی و هر نکته مهمی که باید در مورد آن بدانید!
بحث بازاریابی ایمیلی با استفاده از تکنولوژی، بحث داغی در دنیای مارکتینگ است. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، سالیان سال است که به عنوان یکی از اصلیترین شیوههای تبلیغات به کار میرود. آیا میدانید چه عواملی باعث میشوند این شیوه قدیمی، همچنان مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران بیَشماری نیز داشته باشد؟ در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع به تمام جنبههای بازاریابی ایمیلی بپردازیم. با ما همراه باشید.

با شنیدن نام ایمیل مارکتینگ، شاید این سوال به ذهن شما بیاید که آیا با وجود گسترش این همه شبکه اجتماعی که افراد برای کسبوکار خود از آنها استفاده میکنند، آیا هنوز هم بازاریابی ایمیلی میتواند موثر باشد؟ باید بگوییم «بله»، «ایمیل همچنان وسیلهای برای بازاریابی است و طرفداران زیادی نیز دارد».
بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی، نوعی بازاریابی مستقیم است که از ایمیل برای ارسال پیامهای تبلیغاتی به مخاطبین استفاده میکند. این مخاطبین میتوانند مشتریان فعلی، دائمی یا احتمالی باشند. هر ایمیلی که با هدف بازاریابی ارسال میشود، خدمات و محصولات را در یک متن معرفی کرده و مخاطبین را به یک صفحه فرود هدایت میکند. کاربر مورد نظر با کلیک روی این صفحه، وارد آن شده و از آن بازدید میکند. ویژگی ایمیلها بدین صورت است که آنها حاوی یک هدر هستند، کلمات باید با دقت انتخاب شوند و در جای مناسب خود قرار گیرند، چیدمان کلمات در کنار تصاویر و لینکها باید به گونهای باشد که زیبایی بصری آن به چشم بخورد. دلیل اهمیت این موارد این است که ایمیلها نه تنها باید محتوای جذابی داشته باشند، بلکه ظاهر بصری آنها نیز باید جذاب باشد تا شما را به نتیجه دلخواه برسانند.
چرا بازاریابی ایمیلی؟
مطالعات نشان میدهند که اگر ایمیل مارکتینگ با به کارگیری اصول و استراتژیهای خاص خود انجام شود، میتواند بسیار موفق عمل کند. طبق این بررسیها، 94 درصد ایمیلهای مناسب، توسط کاربران باز و خوانده میشوند. 30 درصد کاربران هم روی دکمه درخواست کلیک میکنند. بنابراین، این نوع مارکتینگ میتواند میزان بازگشت سرمایه چشمگیری برای صاحبین کسبوکارها داشته باشد.
بر اساس گزارش سایت Statista، میزان کل کاربران جیمیل در جهان، از یک میلیارد هم بیشتر است. پیشبینیهای انجامشده نشان میدهند که این مقدار تا سال 2020 به 3 میلیارد خواهد رسید. از آنجایی که ایمیل، یک فضای شخصی آنلاین است، درصد بسیار زیادی از افراد از آن استفاده میکنند. در میان تمام فعالیتهایی مانند تماس، چت، عکاسی و ... که افراد با موبایل انجام میدهند، ایمیل در جایگاه نخست قرار دارد.
آمار جالب دیگر این است 86 درصد کسانی که از ایمیل استفاده میکنند، به دریافت ماهانه ایمیل از سوی کسبوکارهای مورد علاقه خود اشتیاق دارند. 15 درصد آنها نیز مایل به دریافت ایمیل به صورت روزانه هستند. این موضوع باعث شده است تا نرخ کلیک روی ایمیلها، 6 برابر نرخ کلیک روی توئیتها باشد. این امر در حالی است که تا پایان سال 2016، در حدود سه چهارم سازمانها عنوان کردهاند که نرخ بازگشت سرمایه ایمیلی بسیار عالی بوده است. همچنین، تعداد کسانی که از طریق ایمیل، مشتری یک کسبوکار شدهاند، بیشتر از کسانی بوده است که از طریق شبکههای اجتماعی یا موتورهای جستجو خرید انجام دادهاند.
علاوه بر تمام نکات عنوانشده، ایمیل تقریباً تنها شبکهای است که همچنان پس از گذشت سالهای طولانی مورد استفاده کاربران میباشد. تمام شبکههای دیگر مانند فیس بوک یا گوگل پلاس، دوران صعود و افول داشتهاند. بدین ترتیب، این احتمال وجود دارد که شبکههایی که در حال حاضر پرطرفدار هستند، با معرفی یک شبکه جدید، کاربران خود را از دست بدهند. اما ایمیل همچنان یکهتاز میدان است و نه تنها افولی نداشته، بلکه روزبهروز هم بر تعداد کاربرانش اضافه میشود.
بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی چیست و چه نقشی در رونق کسبوکار شما دارد؟
تاریخچه جالب بازاریابی ایمیلی!
اولین بار در سال 1971، شخصی به نام رای تامیلسون (Ray Tomilnson)، یک سیستم جدید با هدف ارسال پیام متنی در میان انواع کامپیوترها طراحی کرد.
سپس، در سال 1987 شخصی به نام گری تورک (Gary Thuerk) که مدیر یک شرکت تجهیزات دیجیتالی بود، برای تبلیغ بخشی از محصولات شرکت خود از ایمیل استفاده کرد و برای 400 کاربر خود ایمیل فرستاد. از این طریق، گری تورک یک فروش 13 میلیون دلاری را تجربه کرد که بدون شک در آن زمان، موفقیت بزرگی به حساب میآمد. این موضوع منجر به تحول عظیمی در صنعت بازاریابی شد.
جالب است بدانید که بازاریابی ایمیلی پیوسته در حال ترقی نبود و سراشیبی را هم پشت سر گذاشته است. در سال 1988، تعداد انبوهی از ایمیلها به کاربران ارسال شد که تناسبی با علایق آنها نداشت. این موضوع باعث رنجش آنها شد. به همین دلیل، واژه اسپم یا هرزنامه به لغت نامهها اضافه شد!
در سال 1996 بسیاری از شرکتها، دیتابیس ایمیلی مبتنی بر وب راهاندازی کردند. در سال 1998 شرکت مایکروسافت، اینترنت میل را ایجاد کرد. سپس نام آن را تغییر داد و واژه Outlook را به کار برد. در همان سال نیز هاتمیل راهاندازی شد و مردم توانستند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.
بالاخره بازاریابی ایمیلی، مرحله تحول را تجربه کرد. به مرور طراحی ایمیلها گسترش پیدا کرد و دیگر تنها یک متن ساده نبودند. طوری که امروزه طرح جذاب در صنعت ایمیل مارکتینگ، اهمیت زیادی پیدا کرده است و ایمیلها حاوی یک هدر هستند.
چگونه آدرس ایمیل افراد را به دست آوریم؟
روشهای مختلفی برای به دست آوردن آدرس ایمیل افراد وجود دارد که عبارتند از:
1. خبرنامه سایت
سایتهای خبری میتوانند از این تکنیک استفاده کنند. در این شیوه شما یک فرم در سایت قرار میدهید و از کاربران میخواهید که در صورت علاقهمندی به دریافت بهترین خبرها، ایمیل خود را در فرم وارد کنند. شاید در ابتدا که مطالب شما احتمالاً کیفیت چندانی ندارند، این شیوه نتیجه ندهد، اما با بالا بردن کیفیت مطالب، بازدید از سایت بالا میرود و به تعداد ایمیلهای بیشتری دست پیدا میکنید.
2. راهنمایی و مشاوره
شیوه دیگر، درخواست برای راهنمایی و مشاوره درباره خدمات و محصولات است. شما میتوانید از کاربران بخواهید که چنانچه به راهنمایی و مشاوره نیاز دارند، ایمیل خود را وارد کنند.
3. ثبتنام در سایت
درخواست آدرس ایمیل در هنگام ثبتنام، یکی دیگر از شیوههای دریافت ایمیل افراد است. اما باید دقت کنید که در این کار، اجباری وجود نداشته باشد. بنابراین، حتماً گزینهای برای فعال یا غیرفعال کردن ارسال ایمیل اختصاص دهید تا کاربر خودش انتخاب کند که میخواهد ایمیل خود را وارد کند یا خیر. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است مشتری به علت عدم رضایت، ایمیل شما را در پوشه اسپم قرار دهد یا عضویت خود را لغو کند.
4. کد تخفیف
شاید بتوان گفت این شیوه یکی از مرسومترین شیوههای دریافت ایمیل است. فروشگاههای اینترنتی جزء کسبوکارهایی هستند که از این شیوه برای به دست آوردن ایمیل کاربران استفاده میکنند. آنها از مشتریان میخواهند برای دریافت کد تخفیف، ایمیل خود را وارد کنند. کدهای تخفیف، کاربران را به برند شما علاقهمند میکنند.
5. هدیه رایگان
شیوه دیگر برای به دست آوردن ایمیل کاربران این است که یک صفحه فرود بسازید و یک هدیه رایگان به کاربران بدهید. این هدیهها معمولاً فایلهای دانلودی هستند که قرار است به ایمیل افراد ارسال شوند. کتابهای الکترونیک، نمونهای از این هدیهها هستند. شما میتوانید در زمینه حوزه کاری خود، کتاب تهیه کرده یا خودتان کتاب بنویسید و به عنوان هدیه به کاربران ارسال کنید. آنها معمولاً از چنین ایدههایی استقبال میکنند. برای این کار باید در صفحه فرود، یک فیلد برای وارد کردن آدرس ایمیل ایجاد کرده و سپس لینک دانلود را به کاربران ارسال کنید.
بیشتر بخوانید: کارآفرینی اینترنتی چیست؛ چطور میتوان از این دنیای شگفتانگیز کسب درآمد کرد؟
انواع ایمیلهای بازاریابی کدماند؟
ایمیلهایی که به منظور بازاریابی ارسال میشوند، 5 نوع هستند که باید در استراتژی بازاریابی ایمیلی در نظر گرفته شوند تا در زمان مناسب و به صورت صحیح آنها را انتخاب کنید.
1. ایمیلهایی که به منظور آگاهیبخشی (Awareness) ارسال میشوند
هدف از ارسال این ایمیلها، آگاه کردن مخاطب از محصول مورد نظر است. همچنین، مخاطب باید راغب شود تا به محصول فکر کند و به نوعی با آن درگیر شود. کاربرد دیگر ایمیلهای آگاهیبخشی، رسیدن به شناخت اولیه درباره مشتریان بالقوه در دنیای آنلاین است. این موضوع از طریق تعداد کلیکها روی انواع محصولات مشخص میشود.
2. ایمیلهایی که به منظور قرار گرفتن در لیست مقایسهها (Contraction) ارسال میشوند
مهمترین هدف این نوع ایمیلها این است که محصول مورد نظر جزء 3 انتخاب اول کاربر باشد. پیام تبلیغاتی شاید به طور مستقیم یا تلویحی بیان شود. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک شرکت تولید وسایل آشپزخانه هستید، در تبلیغ خود ابتدا به کاربرد پررنگ یک وسیله خاص آشپزخانه اشاره کرده و سپس عنوان میکنید که شرکت شما، اولین شرکتی است که این محصولات را طراحی، تولید و عرضه میکند. سپس به چند ویژگی محصول مورد نظر که آن را از سایر محصولات متمایز میسازد، اشاره میکنید. به این صورت، کمکم و در یک فضای آرام ذهنی، برند خود را به مشتریان تبلیغ کرده و آنها را متقاعد میکنید که برند شما جزء بهترینها است. این نوع ایمیلها میتوانند با ترفندها و شیوههای دیگر مانند داستان یا یک گفتگو نیز بیان شوند.
3. ایمیلهایی که به منظور هدایت کاربر به سوی تصمیم نهایی (Conversion) ارسال میشوند
هدف این نوع ایمیلها این است که مخاطب، اقدامات اولیه و عملی برای خرید محصول را انجام دهد. به عنوان مثال، تماس بگیرد، حضوراً به محل مراجعه کند یا حداقل به دنبال کسب اطلاعات بیشتر باشد. نمونههای این نوع ایمیلها میتواند شامل مراحل زیر باشد:
- دعوت از کاربر برای مراجعه به شرکت یا مجموعه.
- دعوت از کاربر برای برقراری ارتباط تماسی به منظور کسب اطلاعات بیشتر.
- دعوت از کاربر برای بازدید از یک نمایشگاه یا مجموعه.
- دعوت از کاربر برای مراجعه به لینک خاص و بارگیری بروشور یا محصولات مورد نظر.
4. ایمیلهایی که برای مشتریان کنونی فرستاده میشوند
ایمیلهای بازاریابی فقط برای کسانی که طبق برنامهریزی قرار است مشتری محصول یا خدمات خاص باشند، ارسال نمیشود. یکی از اهداف بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیل به کسانی است که در حال حاضر مشتری دائمی این محصول یا خدمات هستند. این کار باعث میشود تا آنها احساس کنند شرکت هنوز به آنها متعهد است.
فرض کنید که شما یک کرم ضدآفتاب از یک شرکت ارائهدهنده محصولات آرایشی بهداشتی خریدهاید. اکنون چند ماه از آن گذشته است و به شما ایمیلی ارسال میشود که در آن توضیح میدهد میزان SPF این کرم در این فصل از سال چقدر باید باشد تا کارایی بهتری داشته یا توضیح دهد که بهترین زمان استفاده از این کرم در این فصل، چه ساعتهایی از روز است. این ارتباط مستمر، احساس رضایت بالایی در شما ایجاد خواهد کرد، زیرا اعتماد شما جلب خواهد شد. همین باعث میشود که شما خود، سفیر تبلیغ آن برند باشید.
5. ایمیلهایی که به منظور بالا بردن وفاداری (Loyalty Message) ارسال میشوند
این ایمیلها برای مشتریان کنونی فرستاده میشوند و هدف آنها، رسیدن به منفعت مالی نیست، بلکه دادن امتیاز به مشتریان است. شاید این امتیاز، مادی هم باشد، اما در درازمدت همین امتیازهایی که به مشتریان فعلی داده میشود باعث حفظ وفاداری آنها خواهد شد. این ایمیلها نسبت به ایمیلهای قبلی سادهتر هستند.
بیشتر بخوانید: کسب درآمد از اینترنت و 10 ترفند جدید و کاربردی!
کسبوکارها با چه بهانههایی ایمیل ارسال میکنند؟
ایمیلهایی که برای کاربران فرستاده میشوند، به صورت مستقیم پیام تبلیغاتی را انتقال نمیدهند. هر کسبوکاری میتواند به بهانههای مختلف برای کاربران ایمیل ارسال کند که در این قسمت این بهانهها را مرور میکنیم:
1. خوشآمدگویی به افرادی که تازه در خبرنامه عضو شدهاند
بعد از این که یک کاربر جدید در خبرنامه عضو شد، به او یک ایمیل ارسال میشود تا از عضویت خود اطمینان حاصل کند. همچنین، به او به علت ورود به کسبوکار مورد نظر تبریک گفته شود. برخی کسبوکارها، در این مرحله، شخصی را به کاربر معرفی میکنند که او میتواند هرگونه سوال خود را مطرح کند. همچنین، لینکهایی هم که میتوانند برای استفاده از وبسایت مفید باشند، معرفی میشوند.
2. خبرنامه ایمیلی
خبرنامهها بر اساس زمانبندی معینی ارسال میشوند. آخرین پستها، محصولات جدید و اخبار کسبوکار به کاربران اطلاع داده میشوند و کاربران با برند آن کسبوکار، یک ارتباط ذهنی پیدا میکنند. باید تلاش کنید خبرنامهها دارای انواع امکانات مانند عکس، ویدئو، متن، گیف، اسکرینشات و ... باشند. همچنین، کاربران خود را برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت، لندینگ پیج یا بلاگ خود ارجاع دهید.
3. اعلام یک محصول جدید و رونمایی از آن
این نوع ایمیلها به مشتریان ثابت فرستاده میشوند. توجه داشته باشید که مشتریان قبلی، بالاترین درصد احتمال خرید محصولات جدید شما را دارند. فرستادن ایمیل به مشتریان قبلی و مطلع کردن آنها از محصول جدید و ویژگیهای استثنایی محصول، باعث تشویق آنها به خرید خواهد شد.
4. ماجرای موفقیت برند
طراحی این نوع ایمیلها به مهارت خاصی نیاز دارد. شما از طریق این ایمیلها، تجربههای قبلی مشتریان را به کاربران ارسال میکنید. نکته مهم اینجا است، جملاتی که انتخاب میکنید، نباید تنها به تعریف و تمجید از محصولات شما محدود شوند. در این ایمیلها باید به کاربران کمک کنید با قسمتی از کسبوکار و محصولات شما آشنا شوند.
5. فرم نظرسنجی آنلاین
بعد از این که مدتی از ارائه خدمات شما به کاربران سپری شد، نظرات آنها را از طریق فرم آنلاین جمعآوری کنید. با این کار در واقع با یک تیر دو نشان میزنید؛ هم به کاربران اطمینان میدهید که نظراتشان برای شما اهمیت دارد و هم یاد میگیرید چگونه محصولات یا خدمات خود را بهبود و گسترش دهید. سعی کنید فرمهای طراحیشده، کوتاه و مفید باشند. همچنین، کاربران باید به راحتی به لینک مورد نظر دسترسی داشته باشند. گوگل فرم، گت فیدبک و ووفو از فرمهای نظرسنجی رایج هستند.
6. قدرانی از مشتریان
قدرت فوقالعادهای که تشکر کردن روی ذهن انسانها میگذارد، غیرقابل انکار است. شما هم میتوانید از این قدرت استفاده کنید. بعد از خرید مشتریان از آنها به خاطر X سال وفاداری تشکر کنید. همچنین شرکت در نظرسنجی هم نیاز به قدردانی دارد.
7. یادآوری «فرصت آخر» به مشتریان
در زندگی پرخرج امروزی، تقریباً تمام افراد از فرصتهای استثنایی قیمتها استقبال میکنند. وقتی این فرصتها به مشتریان اطلاعرسانی میشوند، قدر آنها را میدانند از فرصتها استفاده میکنند. مشکلی که برخی کسبوکارها در مورد ددلاینها و فرصتهای استثنائی دارند، این است که مرتب آنها را تمدید میکنند. این امر باعث میشود که این فرصتها، یک اتفاق عادی باشند و استقبال چندانی از آنها نمیشود. مشتریان نیز اعتماد خود را از دست میدهند.
8. دعوت از کاربران به رویدادهای خاصی که قرار است اتفاق بیافتند
هر کسبوکاری پس از گذشت مدتی از شروع کار خود معمولاً اقدام به برگزاری رویدادها برای انجام یک سری کارهای خاص میکند. رونمایی از یک محصول جدید، معرفی محصولات، خدمات و افتخارات در طی یک همایش، ملاقات حضوری با مشتریان جهت تبادل نظر و ... جزء این رویدادها هستند. ایمیل وسیلهای است که در این هنگام به کمک شما میآید تا از کاربران خود دعوت کنید. این کار برای آنها جذابیت خاصی خواهد داشت.
9. دلتنگ شما هستیم!
شاید این جمله جالب را بسیار شنیده باشید. از این جمله زمانی استفاده میشود که شما به جای جذب مشتری جدید به بقای مشتری قبلی فکر میکنید، چرا که این کار هزینه کمتری دارد. در این نوع ایمیلها با معرفی گزینههایی مانند تخفیفهای خاص تلاش میکنید تا مشتریان قبلی را به مجموعه خود برگردانید.
10. تبریک به مناسبتهای خاص
روزهای جهانی، انواع مناسبتهای ملی و اتفاقهای بزرگی که در حوزه کسبوکار شما رخ میدهند، بهانهای برای ارسال ایمیل به مشتریان شما است. سالگرد X سالگی برند شما، سالگرد X سالگی پیوستن کاربر به برند شما، تولد مشتری و ... نمونهای از این مناسبتها هستند که از ایمیل برای ارسال تبریک استفاده میکنید.
بیشتر بخوانید: فروشگاه اینترنتی چیست: راهنمای کامل چگونگی راه اندازی فروشگاه اینترنتی
بازاریابی ایمیلی در مقایسه با روشهای دیگر چه مزایایی دارد؟
افرادی که اینترنت بعدها به زندگی آنها وارد شد، به خوبی میدانند که در گذشته، بازاریابی تلفنی در اولویت بوده است. برای این کار، هر شخص با یک کاربر صحبت میکرد و زمان و افراد زیادی برای انجام آن لازم بود. اما اکنون با استفاده از بازاریابی ایمیلی میتوان در زمان بسیار کوتاهی برای هزاران کاربر پیام ارسال کرد. این تنها یکی از مزایای بازاریابی ایمیلی است. در ادامه با مزایای دیگر آن آشنا میشوید:
1. امکان شخصیسازی
در روش بازاریابی ایمیلی میتوان برای هر مشتری، یک ایمیل منحصربهفرد ارسال کرد که متفاوت از ایمیلهای سایر کاربران است. ابزارهایی وجود دارند که میتوان از طریق آنها، اطلاعات سن، محل سکونت و جنسیت گیرنده ایمیل را مشخص کرد. حتی میتوان به اطلاعات دیگری مانند نوع فعالیت، استفاده او از شبکههای اجتماعی نیز اطلاعاتی به دست آورد. این کار باعث میشود از علایق کاربران، اطلاع پیدا کرده و ایمیل را بر اساس آن تنظیم کرد. به این کار در اصطلاح، شخصیسازی میگویند. ایمیلهای شخصیسازیشده، کاربردهای زیادی دارند. به عنوان مثال، میتوان بعد از ثبتنام کاربر بلافاصله برایش ایمیل خوشآمدگویی ارسال کرد. ایمیلهایی هم که برای تشکر بعد از خرید یا ارسال اطلاعات درباره جنس خریداریشده ارسال میشوند، از این نوع هستند. این ایمیلها، حس اعتماد مشتری را بالا میبرند.
شبکههای اجتماعی چنین ویژگی ندارند. ایمیلی که شما میخواهید ارسال کنید، تمام کاربران را مورد هدف قرار میدهد و امکان ارسال پیامهای شخصی در آنها وجود ندارد.
2. صرفهجویی در هزینه و زمان
صرفهجویی در هزینه و زمان هم یکی دیگر از مزایای ایمیل مارکتینگ است. شما میتوانید صفحهای را طراحی کنید و در یک لحظه برای هر تعداد مخاطبی که مدنظرتان است، پیام ارسال نمایید. امکان معرفی چند محصول در یک ایمیل نیز وجود دارد.
وقتی بازاریابی از طریق ایمیل انجام میشود، نیازی به استخدام کارمندان بازاریاب جهت بازاریابی حضوری یا برقراری تماس وجود ندارد. یک مزیت دیگر نیز این است که سرویسهای خدمات ایمیلی رایگانی وجود دارند که باعث میشوند هزینه به حداقل برسد. طبق آمار، در بازاریابی ایمیلی، بازگشت سرمایه نسبت به شیوههای دیگر بیشتر است.
3. امکان پیگیری رفتار کاربران
صاحبین کسبوکارهایی که برای بازاریابی از ایمیل استفاده میکنند، معمولاً در اختیار کاربر، امکاناتی قرار میدهند تا تعداد کلیک روی لینک ایمیل و نرخ باز شدن ایمیلها را بدانند. این پیگیری باعث میشود از میزان تأثیر بازاریابی ایمیلی خود اطلاع داشته باشند.
بازاریابی ایمیلی چه معایبی دارد؟
مانند تمام شیوههای دیگر برای تبلیغ محصول و خدمات، بازاریابی ایمیلی نیز اگر به درستی انجام نشود، میتواند نقاط ضعفی داشته باشد که عبارتند از:
1. اسپم شدن ایمیلها
مهمترین نقطه ضعفی که در این نوع مارکتینگ وجود دارد، این است که ایمیلها اسپم میشوند.
اشتباهی که برخی از شرکتها انجام میدهند، این است که آدرسهای ایمیلی را از دیگر شرکتها خریداری میکنند. این کار باعث میشود سیل عظیمی از ایمیلهای فرستادهشده، راهی میل باکس کسانی شود که اصلاً علاقهای به محصولات شرکت ندارند. این ناهماهنگی در طول سالهای اخیر باعث شده است تا بسیاری از کاربران، رنجش زیادی از ایمیل مارکتینگ داشته باشند و این نوع ایمیلها، اسپم شناخته شوند.
شاید تعجب کنید تعداد ایمیلی که روزانه در کل دنیا به مخاطبین ارسال میشود، صد و هشتاد میلیارد است! اما آیا تمام این ایمیلها باز میشوند؟ آیا تمام آنها به صورت کامل خوانده میشوند؟ آیا تمام آنها به تغییر رفتار کاربر منتهی میشوند؟ واقعیت تلخ درباره بازاریابی ایمیلی این است که گاهی اوقات از میان حجم بزرگی از ایمیلهای ارسالشده، تعداد بسیار کمی باز میشوند و حتی در صورت باز شدن هم تعداد خیلی کمی کاملاً خوانده میشوند. از این مقدار کم ایمیلهای باز شده هم تنها تعداد بسیار کمی باعث تغییر رفتار مشتری میشوند.
منظور از تغییر رفتار مشتری این است که او بر اساس ایمیلی که دریافت میکند، به یک برند خاص اعتماد کرده، استفاده از برند دیگر را رها نماید و کمکم شروع به استفاده از برند تبلیغشده کند. اگر ایمیلهایی که از طرف یک شرکت ارسال میشوند به چنین نتیجهای ختم نشوند، شرکت به هدف خود نرسیده است. در این صورت به جای کسب سود، هزینهای برای زیان پرداخت کرده است.
راهحل مشکل این است که آدرس ایمیل کاربران از روی شناخت و آگاهی از نیازها و علایق آنها انتخاب شود.
بیشتر بخوانید: افزایش فروش آنلاین با چند ترفند ساده
2. تهیه دیتابیس
مشکل دیگری که وجود دارد، این است که شرکتهای نوپا، هیچ ایمیلی از افراد ندارند. بنابراین، نیاز به تهیه دیتابیس از ایمیل مشتریان احتمالی دارند تا بتوانند پیامهای خود را به آنها ارسال کنند.
استراتژیهای کلیدی ایمیل مارکتینگ
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم بازاریابی ایمیلی به شرطی موفق عمل میکند که طبق اصول و استراتژی خاص آن پیش برود. 5 استراتژی بسیار کاربردی در ایمیل مارکتینگ عبارتند از:
1. شخصیسازی ایمیلها
شخصیسازی را در قسمت مزایای ایمیل مارکتینگ توضیح دادیم. شخصیسازی، احساس ارزشمندی در مشتری به وجود میآورد، چرا که منجر به ارسال ایمیلهایی میشود که با نیازهای مشتریان مطابقت دارد. همچنین، مواردی مانند استفاده از نام و نام خانوادگی شخص به جای «مشتری عزیز» یا «کاربر گرامی» باعث میشود او خودش را بخشی از گروه آن کسبوکار بداند. بنابراین، بهتر است ایمیلهای خود را با اسم مشتریان شروع کنید.
ارسال ایمیل طبق سابقه خرید کاربران، از دیگر تکنیکهای شخصیسازی ایمیل است. این کار باعث میشود مشتری احساس کند که به او توجه میشود. پاسخ به سوالات ارسالی مشتریان هم این احساس را تقویت میکند. سعی کنید ایمیلها را به سرعت بررسی کرده و با دقت به آنها پاسخ دهید.
برای این که بتوانید ایمیلها را شخصیسازی کنید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:
- هنگام ثبتنام کاربران از آنها اطلاعات کامل بخواهید.
- از یک آدرس واقعی استفاده کنید تا ایمیل شما به ایمیل شخصی شباهت داشته باشد نه به ایمیل سازمانی.
- در پایان ایمیل از یک امضا استفاده کنید. امضای شما باید تمام اطلاعات حقیقی شما را داشته باشد تا اگر مشتری تمایل داشت، بتواند با شما تماس بگیرد.
2. دستهبندی مشترکان
همانطور که گفتیم داشتن آگاهی کافی از مشتریان باعث میشود ایمیلهای طراحیشده مناسب با نیازهای آنها باشد و به جعبه اسپم نرود. یک تکنیک مهم در این زمینه، دستهبندی مشتریان خود بر اساس فاکتورهای محل سکونت، سن، جنسیت، علایق و ... است. این کار شانس باز شدن ایمیلهای ارسالی شما را افزایش میدهد.
3. قابلیت باز شدن روی انواع دستگاهها
ایمیلها را طوری طراحی نکنید که فقط با کامپیوتر یا لپتاپ باز شوند. امروزه، درصد استفاده از اینترنت از طریق گوشیهای هوشمند، خیلی زیاد است. تحقیقات نشان دادهاند که 27 درصد ایمیلها در سال 2012 از طریق موبایل باز شدهاند. اکنون این رقم از مرز 60 درصد هم گذشته است. اگر ایمیل ارسالی شما قابلیت نمایش روی موبایل را نداشته باشد و مخاطبین شما کسانی باشند که از طریق موبایل به اینترنت دسترسی پیدا میکنند، باید بدانید که ممکن است ایمیلهای شما هرگز باز نشوند و حتی مخاطب، دیگر نخواهد از شرکت شما ایمیلی دریافت کند. برای این که ایمیل، قابلیت باز شدن روی گوشی موبایل را داشته باشد باید هدر و موضوع آن کوتاه باشد. اندازه فونت هم باید مناسب با گوشی باشد.
4. تست ایمیل قبل از فرستادن آن
طرح زیبای ایمیل و موضوع جذاب آن، لینکهایی که قرار است کلیک شوند و صحت نام فرستنده، فاکتورهای مهمی هستند که باید قبل از ارسال ایمیل بررسی شوند. جذاب، ساده و کوتاه بودن ایمیل باعث تأثیرگذاری بیشتر آن میشود. جالب است بدانید که رعایت این تکنیکها، کلید پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود!
5. ارسال ایمیلهای خودکار در مواقع لازم
ایمیلهای خوشآمدگویی، تشکر و تراکنشهای انجامشده، از جمله ایمیلهای هدفمند خودکار هستند. احتمال باز شدن این نوع ایمیلها، 5 درصد بیشتر است و مقدار سودآوری آنها 8 برابر سود معمول شرکت میباشد! این کار با فعال کردن گزینه پاسخدهی خودکار در نرمافزار خدمات مشتری ممکن میشود.
مثالی از ایمیلهای خودکار این است که شما برای کاربری که تازه در سایت ثبتنام کرده، اما خریدی انجام نداده است، یک ویدئوی راهنما ارسال کرده تا او را تشویق به خرید محصولات شرکت کنید.
شرکت نایک، مثالی از ایمیل مارکتینگ موفق
شرکت نایک، یکی از موفقترین شرکتهایی است که برای تبلیغ محصولات خود از شیوه ایمیل مارکتینگ استفاده میکند. این شرکت با دریافت اطلاعات شخصی در هنگام ثبتنام، برای کاربران خود، ایمیلهای شخصیسازیشده ارسال میکند. این ایمیلها حاوی کد تخفیف تولد و معرفی محصولات بر اساس جنسیت هستند.
نایک در ابتدا تضمین میکند که اطلاعات شما به هیچ سازمان دیگری داده نخواهد شد. این یک امتیاز بزرگ است، چرا که حفظ حریم شخصی برای اکثر کاربران، اهمیت زیادی دارد و اگر در این مورد اطمینان نداشته باشند، در سایت ثبتنام نمیکنند.
برند نایک پس از ثبتنام کاربر، یک ایمیل خوشآمدگویی با عنوان «You are In» به مخاطب ارسال میکند و کاربر خود را بخشی از این برند محبوب میبیند.
نایک در فصلهای مختلف، ایمیلهای تبلیغاتی فصلی برای خرید محصولات ارسال میکند. سایت این شرکت، طراحی مینیمالیستی ساده دارد. عکسهای ایمیلها، شارپ و طرح محصول، بسیار خلاقانه است. متنها هم کوتاه و ترغیبکننده هستند.
نایک در مناسبتهای خاص با تولید یک محتوای ویژه و جذاب از سایر برندها پیشی میگیرد. در یک کمپین که به مناسبت روز پدر ارائه داده بود از کاربران خواست تا از بین کارتهای هدیه طبق خواسته خود انتخاب کنند. جمله کوتاه و جذابی که انتخاب کرد، این بود: «تنها هدیهای که همیشه اندازه شماست، کارت هدیه است».
بیشتر بخوانید: طراحی سایت به چه صورت است و چه نکات کلیدی را باید در این زمینه دانست؟
نتیجهگیری
بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین گزینههای آنلاین برای بازاریابی محسوب میشود. اما این امکان وجود دارد که بیشتر ایمیلهای فرستادهشده از طرف یک کسبوکار توسط کاربران باز نشوند و امکان دارد راهی پوشه اسپم شوند. چنین ایمیلهایی منجر به تغییر رفتار مشتری نخواهند شد. برای جلوگیری از این مشکل و بازگشت سرمایه تبلیغاتی، باید در طراحی و ارسال ایمیل از تکنیکها و استراتژیهای خاص استفاده شود. در این صورت، میتوانید از طریق بازاریابی ایمیلی شاهد تحولی بزرگ در کسبوکار خود باشید.