راهنمای کامل چگونگی راهاندازی فروشگاه اینترنتی
اگر جزء کسانی هستید که برای اولین بار قصد راهاندازی فروشگاه اینترنتی خود را دارید یا برای مدتی طولانی به کسبوکارهای اینترنتی مشغول بودهاید، این راهنما به شما کمک میکند که راهاندازی فروشگاه اینترنتی را به سادگی یاد بگیرید. با اجرای مراحلی که در این راهنما آمده است، شما هم میتوانید فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی کنید و یک کسبوکار اینترنتی مخصوص به خود داشته باشید.

آیا در آرزوی راهاندازی فروشگاه اینترنتی خود هستید؟ آیا آرزو دارید که کسبوکارتان را به سادگی و از روی لبتاپ خود مدیریت کنید؟
هدف ما از نوشتن این راهنما این است که به شما در راهاندازی سریع یک فروشگاه اینترنتی کمک کنیم تا بتوانید محصولات حقیقی یا مجازی خودتان را در سطح اینترنت به فروش برسانید و شاید اولین درآمد اینترنتی خود را به دست بیاورید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و مراحل مختلف این راهنما را با دقت بخوانید.
گام اول: زمینه کاری برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی را انتخاب کنید.
بعضی از کسانی که برای اولین بار به دنیای کسبوکار وارد میشوند، ایده خاصی در مورد اینکه به چه زمینهای ورود کنند، ندارند. برای مثال با خود فکر میکنند که بهتر است یک فروشگاه لباس راهاندازی کنم. دقت کنید که هر ایدهای برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی خوب نیست. زمینه کاری شما، بسیاری از مسائل بعدی را تحت تأثیر قرار میدهد که ممکن است شامل موارد زیر باشند:
-
روش فروش.
-
میزان سرمایه مورد نیاز.
-
میزان تبلیغات مورد نیاز.
-
میزان تلاش شما برای ارائه خدمات پشتیبانی محصولات.
به همین علت شما باید زمینهای را انتخاب کنید که از هر جهت برای شما مناسب باشد و با استعدادها، زمان، بودجه و امکانات شما مطابقت داشته باشد. برای انتخاب زمینه مناسب به مواردی که در ادامه مطلب میآیند، نگاهی داشته باشید.
بیشتر بخوانید: چگونگی تبدیل صفحه اینستاگرام به وبسایت
-
در ابتدا در مورد قیمت تصمیم بگیرید.
اگر محصولات ارزانتری را بفروشیم، به احتمال زیادی عده بیشتری محصولات ما را میخرند. ولی نکتهای که وجود دارد این است که در این شرایط ارزش میانگین هر سفارش کمتر است. ارزش میانگین هر سفارش، مقدار میانگین سودی است که از هر فروش به دست میآورید. در نقطه مقابل، اگر محصولات گرانتری را بفروشید، عده کمتری آن را میخرند ولی ارزش میانگین هر سفارش بیشتر است.
این دو نکته مهم در قیمتگذاری محصولات یک فروشگاه اینترنتی، تأثیر زیادی دارند و بسیاری از تلاشهای آینده شما برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی و کسب درآمد از آن را هم تحتتأثیر قرار میدهند. برای مثال اگر شما کالاهایی را قیمت پائین بفروشید و گروههای درآمدی پائین تا متوسط جامعه از مشتریان شما باشند، باید خود را برای کار و تلاش زیاد برای آمادهسازی محصولات پرتعداد و خدمات وقتگیر آماده کنید.
این مسأله یک دلیل ساده دارد. مشتریانی از طبقه درآمدی پائین تا متوسط، دقت زیادی به مخارج خود دارند و تمام جنبههای محصولات شما را با دقت بررسی میکنند. این شرایط باعث میشود که شما مجبور باشید محصولات یا خدماتی با بهترین کیفیت ممکن را نسبت به هزینه دریافتی ارائه کنید. از طرف دیگر، شما مجبور هستید به تعداد زیادی از سئوالات و درخواستهای مشتریان پاسخ دهید و زمان زیادی را صرف خدمات پشتیبانی محصولات کنید.
در مقایسه با این شرایط، اگر شما زمینه کاری را انتخاب کنید که بر مشتریانی از طبقات درآمدی بالای جامعه تمرکز داشته باشید، دیگر چنین مسائل و مشکلاتی ندارید. البته در هر شرای باید خود را برای پاسخگویی به بعضی از مشتریان خاص آماده باشید که محصولات شما را زیرورو میکنند و ممکن است هر سئوال یا درخواستی را از شما داشته باشند ولی اگر محصولات خود را به طبقه پردرآمد جامعه بفروشید، این نوع از مشتریان بسیار اندک هستند.
-
وفاداری را فراموش نکنید.
یکی از موارد دیگری که باید در انتخاب زمینه کاری خود به آن دقت کنید، مسأله وفاداری به برندهای مختلف است. برای اینکه بیشتر با این مفهوم آشنا شوید، به مثالهای زیر دقت کنید:
1- سناریوی اول: فرض کنید که هدفون شما خراب شده است و میخواهید یک هدفون جدید را از یک فروشگاه آنلاین بخرید. احتمالاً تلفن همراه یا لپتاپ خود را درمیآورید و به سایتی مثل دیجیکالا وارد میشوید و بعد از چند دقیقه خرید خود را انجام میدهید و تمام! در این شرایط، آیا به فروشگاههای اینترنتی دیگری که هدفون میفروشند، سری میزنید؟ احتمالا نه!
2- سناریوی دوم: حالا فرض کنید که میخواهید یک لوستر برنزی بزرگ بخرید که تمام اتاق پذیرایی شما را روشن کند. احتمالاً در این شرایط، اول سایت گوگل را باز میکنید و عبارتهایی مثل "خرید آنلاین لوستر" یا "خرید لوستر بزرگ" را جستجو میکنید.
حال دو سناریوی بالا را دوباره مقایسه کنید. تفاوت آنها در این است که در مورد اول یک یا چند برند بزرگ وجود دارند که مشتریان، آنها را میشناسند و برای انجام خریدهای خود به گزینههای جایگزین فکر نمیکنند. مشتریان به برندهای مورد اعتماد خود وفادار هستند و برای خرید از آنها استفاده میکنند. آمارهای موجود در این زمینه نشان میدهند که در چنین شرایطی 90 درصد مشتریان از برندهایی که میشناسند، خرید میکنند.
-
محبوبیت کالا و خدمات را در نظر بگیرید.
مورد دیگری که باید برای انتخاب نوع محصولات در راهاندازی فروشگاه اینترنتی به آن دقت کنید، میزان محبوبیت یا شهرت کالا یا محصولاتی است که قصد فروش آنها را دارید. البته منظور ما از محبوبیت یا شهرت، مُدبودن یک کالا در یک زمان خاص نیست. چون در این صورت ممکن است آن محصول پس از مدتی از مُد بیافتد و تلاشهای شما ناکام بماند.
شما باید محصولی را برای فروش اینترنتی انتخاب کنید که فروش آن در سالهای اخیر به طور مداوم در حال رشد بوده باشد. برای پیداکردن محصولی که این شرایط را داشته باشد، میتوانید از یکی از ابزارهای سایت گوگل به نام گوگل ترنداستفاده کنید. در این سایت که از زیرمجموعههای گوگل است، میزان محبوبیت کلمات کلیدی مختلف و میزان جستجو آنها با گذشت زمان مشخص شده است.
آخرین نکتهای که در این مرحله باید به آن دقت کنید، مفهومی به نام چرخهی عمر مشتری است. به طور ساده، یعنی اینکه یک مشتری چند بار و چه مدت زمانی میتواند مشتری محصولات شما باشد. پس از اینکه کسبوکار خود را راهاندازی کردید و اولین فروشهای خود را انجام دادید، قدم بعدی شما ایجاد درآمد بیشتر خواهد بود. اکثر کارآفرینان عقیده دارند که افزایش درآمد، با فروش دوباره و چندباره به مشتریان موجود و تداوم فروش به آنها اتفاق میافتد.
ممکن است تمام نکات قبلی را برای انتخاب زمینه کاری خود رعایت کرده باشید و فروش محصولات لوکس برای عروسی را انتخاب کرده باشید. در این صورت مطمئن هستید که افرادی از طبقه درآمدی بالا، چنین محصولاتی را به صورت آنلاین خریداری میکنند و رقبای زیادی هم ندارید. از طرف دیگر، در این سالها برگزاری مراسم عروسی مجلل باب شده است و روزبهروز در حال افزایش است. تا به اینجا همه چیز به خوبی پیش میرود. اما پس از شش ماه که فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی کردید، متوجه میشوید که چرخهی عمر این نوع از مشتریان به طور عجیبی کوتاه است. اگر شما ماه گذشته ده مشتری داشتهاید، آن مشتریان هرگز برای خرید مجدد از شما بازنمیگردند، زیرا بسیار بعید است که دوباره ازدواج کنند و دوباره برای ازدواج مجدد از شما خرید کنند. نکته پایانی در این قسمت این است که سعی کنید به زمینهای ورود کنید که حداقل آشنایی اولیه با آن را داشته باشید و اطلاعات شما از آن در حد صفر نباشد!
گام دوم: مدل کاری فروشگاه اینترنتی خود را تعیین کنید.
دومین گام در راهاندازی فروشگاه اینترنتی، این است که مدل کسبوکار خود و فروش محصولات را مشخص کنید. دو مدل کاری عمده در یک کسبوکار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که یکی از آنها مدل دراپشیپینگ است و مدل دیگر انبارداری محصولات توسط خودتان است. یعنی به راحتی از امکانات کامل کارگاه، کارخانه یا فروشگاه یک تأمینکننده برای خودتان استفاده میکنید.
-
مدل دراپشیپینگ:
امروزه مدل دراپشیپینگ شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است ولی مانند هر پدیده دیگری دارای چالشهای مربوط به خودش است. اگر با مفهوم دراپشیپینگ آشنایی ندارید به طور مختصر شما را با آن آشنا میکنیم. دراپشیپینگ به معنای فروش محصولاتی از طریق فروشگاه اینترنتی شما است که شما تولیدکننده یا مالک آنها نیستید و پس از اینکه محصول را به مشتری فروختید، از سمت تولیدکننده اصلی برای مشتری ارسال میشود و شما نقش واسطه فروش را دارید.
این مدل راهاندازی فروشگاه اینترنتی دارای مزایای مهم زیر است:
-
نیاز به سرمایه اولیه برای خرید محصولات ندارید.
-
میتوانید تعداد زیادی از کالاها را بدون وجود ریسک خاصی بر روی فروشگاه خود داشته باشید.
-
نیاز به انبارداری محصولات ندارید.
-
نیاز به فرآیند خرید محصولات ندارید.
-
نیاز به فرآیند بستهبندی و تحویل نهایی کالا ندارید.
به دلیل وجود این مزایای فوقالعاده در این مدل، با استفاده از دراپشیپینگ تقریبا هر کسی میتواند به راهاندازی فروشگاه اینترنتی فکر کند و این کار را انجام دهد. حتی جوانی که تازه از دانشگاه فارغالتحصیل شده است و هیچ سرمایهای ندارد و از پدر خود پول توجیبی میگیرد!
-
مدل خرید محصول و انبارداری:
در مدل خرید محصول و انبارداری توسط مالکِ وبسایت که بیشتر مخصوص کسبوکارهای بزرگ است، نیاز به سرمایه متوسط تا بالایی برای خرید محصولات است. مزیت مدل خرید محصول و انبارداری این است که سود بسیار بیشتری از مدل دراپشیپینگ دارد و با استفاده از این مدل در بلندمدت، تبدیل به یک برند خواهید شد. در این مدل کنترل محصول تحویلشده و بستهبندی کالا و حک لوگو و شعار بر روی محصولات و سایر موارد با صاحب فروشگاه اینترنتی است و همین موارد باعث میشود که بتوانید به یک برند تبدیل شوید.
به طور خلاصه برای کسانی که در ابتدا قصد راهاندازی فروشگاه اینترنتی را دارند، بهتر است که کار از مدل دراپشیپینگ شروع شود و پس از مدتی که سرمایه اولیه جمعآوری شد، میتوان از مدل ترکیبی یا مدل انبارداری استفاده کرد. پس از انتخاب مدل راهاندازی فروشگاه اینترنتی، زمان انتخاب نام فروشگاه اینترنتی و ثبت یک دامنه است که نکات مربوط به آن در ادامه مطلب آمدهاند.
گام سوم: یک نام مناسب انتخاب کنید و دامنه مربوط به آن را ثبت کنید.
انتخاب نام فروشگاه اینترنتی یکی از مراحل مهم در راهاندازی فروشگاه اینترنتی است که اشتباه در آن میتواند باعث شکست کسبوکار شما شود. انتخاب نام، بستگی زیادی به زمینه کسبوکار شما دارد ولی نکات مهم دیگری هم هستند که باید به آنها توجه شود. یک نام مناسب باید دارای ویژگیهای زیر باشد. البته ممکن است نکات زیاد دیگری نیز در مورد انتخاب نام وجود داشته باشند که به سلیقه شما بستگی دارند.
-
تلفظ و املای نام ساده باشد و کوتاه باشد.
-
به حوزه کاری شما مرتبط باشد.
-
اصیل باشد و نامهای مشابه با آن وجود نداشته باشند.
-
گیجکننده و مبهم نباشد و از اعداد و ارقام در آن استفاده نشود.
-
دامنه مربوط به آن وجود داشته باشد و پیش از این ثبت نشده باشد (البته اهمیت دامنه .com بسیار زیاد است و بهتر است حتما یک دامنه .com تهیه کنید).
گام چهارم: انتخاب نوع محصولاتی که میخواهید بفروشید.
تا این مرحله از راهاندازی فروشگاه اینترنتی، شما زمینه کاری، مدل کاری و نام و دامنه فروشگاه خود را انتخاب کردید. اکنون زمان این است که تصمیم بگیرید دقیقا چه محصولاتی را میخواهید به فروش برسانید که بیشترین فروش را در زمینه کاری شما داشته باشند.
این کار هم ساده است. یکی از روشها این است که به سایتهای قبلی مشابه مراجعه کنید و ببینید محصولات پرتعداد و پرفروش آنها کدام هستند. نکات دیگری هم در این زمینه وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:
-
کالاهایی را پیدا کنید که نیاز کمی به خدمات پشتیبانی داشته باشند.
-
کالاهایی را انتخاب کنید که بیشترین سود فروش را داشته باشند.
-
کالاهایی را انتخاب کنید که هزینه حمل و نقل پائینی داشته باشند.
-
کالاهایی را انتخاب کنید که اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید.
-
محصولاتی را انتخاب کنید که امکان نوآوری و توسعه آنها وجود داشته باشد (میتوانید به نظرات کاربران سایتهای دیگر در مورد نقاط قوت و مشکلات هر محصول دقت کنید).
دقت داشتهباشید که باید محصولاتی را انتخاب کنید که تأمینکنندگان آنها وجود داشته باشند و دسترسی به تأمینکننده آسان باشد.
در جستجو برای تأمینکنندگان مناسب نکات زیر را در نظر داشته باشید:
-
ارتباط زیاد و موثری با تأمینکنندگان مختلف برقرار کنید. هر چه بیشتر با تأمینکنندگان صحبت کنید، اطلاعات بیشتری به دست میآورید. از سئوال کردن نترسید و سعی کنید اطلاعات زیادی پیدا کنید.
-
از انتخاب تأمینکنندگانی که قیمت کالاهای آنها بالا است، اجتناب کنید.
-
کالاها را از تأمینکنندگانی تهیه کنید که خدمات پشتیبانی مناسبی داشته باشند. زمانی که مدل کسبوکار شما دراپشیپینگ باشد، پشتیبانی تأمینکننده باید مناسب باشد تا شما هم بتوانید خدمات پشتیبانی مناسبی به کاربران فروشگاه اینترنتی خود ارائه کنید.
گام پنجم: راهاندازی فروشگاه اینترنتی با انواع فروشگاهساز.
برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی نیاز به یک وبسایت مناسب دارید که عملکردهای کامل یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشد. برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی گزینههای مختلف و برنامههای مختلفی وجود دارند و برخی اوقات حتی میتوانید فروشگاه را بر روی یک بستر از قبل آماده، راهاندازی کنید و یک زیردامنه از یک فروشگاه اینترنتی بزرگتر باشید. اما اگر خودتان تصمیم به راهاندازی فروشگاه اینترنتی تخصصی دارید، میتوانید از برنامههای فروشگاهساز زیر استفاده کنید.
1- ووکامرس
وردپرس دارای دو سیستم فروشگاهساز ecommerce و ووکامرس است که به صورت پلاگین یا افزونه بر روی وردپرس نصب میشوند و قابلیتهای یک فروشگاه اینترنتی را به وردپرس اضافه میکنند. در حالیکه در ابتدای کار پلاگین ecommerce پلاگین محبوبتری بود، اما در سالهای اخیر ووکامرس پیشرفتهای زیادی داشته است و نه تنها به عنوان پلاگین محبوب وردپرس بلکه به عنوان یکی از پرطرفدارترین فروشگاهسازهای جهان نیز مطرح شده است.
مزیتهای زیادی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد، شامل حال ووکامرس نیز میشود. ووکامرس رایگان بوده و قالبها و پلاگینهای زیادی دارد که امکانات زیادی را به این سیستم اضافه میکند. در ایران نیز درگاههای اینترنتی و پنل پیامک و غیره را به راحتی میتوان به آن متصل کرد و امکانات کامل یک فروشگاه اینترنتی را به سادگی فراهم نمود.
قابلیت فروش محصولات دانلودی و فیزیکی، نقد و بررسی محصولات، تعیین وزن و ویژگیهای خاص برای محصولات و جستجوی پیشرفته براساس این ویژگیها یا براساس قیمت، تعیین قیمت خاص برای هر نوع ویژگی خاص از یک محصول (به عنوان مثال با انتخاب رنگ قرمز محصول یک قیمت نمایش داده میشود و با انتخاب رنگ سبز قیمتی دیگر)، تعریف کوپن تخفیف به روشهای مختلف، تعریف میزان مالیات، تعریف روشهای متنوع حمل و نقل ، تعریف محصولات مرتبط، پیگیری و مقایسه محصولات، گزارشگیری براساس تاریخ و محصول از ویژگیهای اصلی ووکامرس هستند که با نصب پلاگینهای مختلف و متعدد موجود میتوان امکانات خیلی بیشتری را نیز اضافه نمود. فروش محصولات کاربران، سیستم همکاری در فروش، رزرو محصول و دیگر موارد کاربردی از جمله این قابلیتها هستند.
- مزایای ووکامرس:
-
رایگان بودن.
-
نصب آسان و سادگی در استفاده.
-
وجود پلاگینها و قالبهای متعدد و متنوع.
-
دارا بودن امکانات یک فروشگاه کامل.
-
پشتیبانی گسترده و قوی همراه با مطالب آموزشی متعدد به زبانهای فارسی و انگلیسی.
-
سئوی قوی.
- معایب ووکامرس:
-
مصرف زیاد منابع سرور.
-
نیاز به اضافه کردن امکانات کامل و اضافی از طریق نصب پلاگین.
- اپنکارت (Opencart)
یکی از قدیمیترین سیستمهای مدیریت محتوا است که امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار میدهد. دارای سایت و پشتیبانی فارسی نیز هست که البته خیلی قوی نیست. متأسفانه نسخه رایگان این فروشگاهساز، امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار نمیدهد و نسخه های پولی اپنکارت است که امکانات زیادی را دارند. نسخه های پولی این فروشگاهساز به عنوان یک فروشگاهساز پیشرفته شناخته میشوند و اغلب افزونههای کاربردی آن به صورت پیشفرض داخل سیستم تعریف شدهاند. حتی برخی موارد که در ووکامرس با افزونه اضافه میشوند در سیستمهای پیشرفته اپنکارت موجود است، که سیستمهایی مثل سیستم بازاریابی و همکاری در فروش، فروش محصولات، اطلاعرسانی از طریق پیامک و تلگرام و ایمیل هستند. اکثر قالبهایش هم اگرچه قالبهای خوبیاند اما متأسفانه پولی هستند.
ویژگیهایی که برای ووکامرس ذکر شد در اپنکارت نیز وجود دارد. یکی از ویژگیهای خوب اپنکارت، سئوی قوی آن است که روی آن تأکید زیادی شده است. شاید اگر این امکانات و ویژگیها تماماً رایگان بودند و قالبهای رایگان بیشتری هم وجود داشت، طرفداران اپن کارت خیلی بیشتر میشدند.
- مزایای اپنکارت:
-
سادگی در استفاده.
-
قالب های متنوع و زیبا.
-
دارا بودن امکانات کامل یک فروشگاه.
-
پشتیبانی قوی انگلیسی.
-
سئوی بسیار قوی.
-
مناسب برای فروشگاههای اینترنتی خیلی بزرگ.
- معایب اپنکارت:
-
پولی بودن نسخههای حرفه ای با امکانات کامل.
-
پولی بودن اغلب قالبها.
-
عدم وجود مطالب آموزشی و پشتیبانی قوی فارسی.
3- مجنتو (Magento)
مجنتو نیز مانند اپنکارت از قدیمیترین سیستم های فروشگاهساز میباشد و دارای نسخه رایگان و پولی است و طبیعتاً امکانات بیشتری در نسخه پولی وجود دارد. ولی مثل اپنکارت اختلاف بین نسخه رایگان و پولی آن زیاد نیست. مجنتو نیز امکانات ذکر شده ووکامرس و اپنکارت را داشته و از نظر سئو نیز قوی است.
از آنجایی که مجنتو در ایران پشتیپبانی متمرکز خوبی را دارا نیست، کاربرد چندانی ندارد و در زمینه اتصال به درگاههای بانکی و پنل پیامکی و سایر امکانات ویژه ایران، کمی با مشکل مواجه است. طبق آماری که سایت builtwith ارائه داده است، مجنتو در جهان یکی از پرطرفدارترین سیستمهای فروشگاهی است. قالبهای شیک و زیبایی دارد ولی قالبهای آماده رایگان زیادی را ندارد. سایت پشتیبانی خارجی آن نیز در این زمینه و یا در زمینههای آموزش مجنتو خیلی فعال نیست و کار با آن به سادگی ووکامرس و اپنکارت نمیباشد.
- مزایای مجنتو:
-
قالبهای متنوع و زیبا.
-
دارا بودن امکانات کامل یک فروشگاه.
-
سئوی بسیار قوی.
-
مناسب برای فروشگاههای اینترنتی خیلی بزرگ.
- معایب مجنتو:
-
پیچیدگی کار با بخش مدیریت فروشگاه.
-
پولی بودن نسخه حرفهای با امکانات کامل.
-
پولی بودن اغلب قالبها.
-
عدم وجود مطالب آموزشی و پشتیبانی قوی.
4- پرستاشاپ (PrestaShop)
پرستاشاپ سیستم فروشگاهساز دیگری است که قدمت آن تقریباً مشابه با ووکامرس است و کاملاً رایگان است ولی برخی از پلاگینهای آن پولی است. پرستاشاپ بیشتر در ایران دارای محبوبیت دارد و در جهان فروشگاهساز خیلی پرطرفداری نیست. به خاطر همین پرطرفدار بودن در ایران، مباحث آموزشی و قالبهای رایگان خوبی دارد و این نوع از خدمات آن بیشتر از اپنکارت و مجنتو است. این مسائل باعث شده است تا کاربران نسبتاً زیادی به سمت این سیستم متمایل شوند. اما متأسفانه در زمینه سئو نتواسته قدرت سه سیستم دیگر را داشته باشد. کار با آن نیز تاحدی پیچیده است و سادگی ووکامرس و اپنکارت از این حیث را ندارد. اما امکاناتی که سایر فروشگاهسازها دارند را به طور کامل شامل میشود.
- مزایای پرستاشاپ:
-
رایگان بودن.
-
پلاگینها و قالبهای متعدد و متنوع رایگان.
-
دارا بودن امکانات کامل یک فروشگاه.
-
پشتیبانی گسترده و قوی فارسی.
- معایب پرستاشاپ:
-
پیچیدگی کار با بخش مدیریت فروشگاه.
-
سئوی متوسط.
شما میتوانید با توجه به مزایا و معایب ذکرشده در مورد انتخاب فروشگاهساز مناسب برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی خودتان، تصمیم بگیرید.
5-CMSهای اختصاصی
در کنار تمام فروشگاهسازهایی که در بالا معرفی شد، می توانید برروی فروشگاهسازهای اختصاصی نیز فکر کنید. استفاده از سیستم مدیریت محتوایی که به صورت اختصاصی برای خود شما طراحی شود، خالی از لطف نیست زیرا میتوانید تمام خواستههای خود را در راهاندازی فروشگاهتان، اجرایی کنید. همچنین در میان رقبایتان منحصر به فرد باشید.
گام ششم: بازاریابی برای محصولات.
در این گام شما به مرحله آخر راهاندازی فروشگاه اینترنتی رسیدهاید. میتوان گفت که گام آخر، مهمترین مرحله راهاندازی فروشگاه اینترنتی است و بدون وجود آن تمامی مراحل قبلی ناکامل است. برای بازاریابی موفق محصولات یک فروشگاه اینترنتی، بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ از مهمترین روشهای بازاریابی است که خودش به اجزای مختلفی تقسیم میشود که باید به دقت انجام شوند.
شما باید یک برنامه بازاریابی آنلاین تهیه کنید و این برنامه را به دقت اجرا کنید تا فروشگاه اینترنتی شما به تدریج مشتریان خود را به دست بیاورد. در ادامه مطلب برخی از روشهای مناسب دیجیتال مارکتینگ برای یک فروشگاه آنلاین را بررسی میکنیم.
-
بازاریابی محتوا و سئو.
اگر شما در کسبوکارهای اینترنتی تازهکار باشید، شاید این کلمات را شنیده باشید و آشنایی مختصری با آنها داشته باشید و اگر هم تجربه قبلی دارید، حتما میدانید که این دو نوع بازاریابی جزئیات زیادی دارند و باید با یک برنامه دقیق انجام شوند.
شما با استفاده از روشهای بازاریابی محتوا و سئو باید سعی کنید که اهداف زیر را دنبال کنید:
- مرحله اول: تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید.
- مرحله دوم: نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان را افزایش دهید.
- مرحله سوم: نرخ بازگشت مشتریان برای خرید مجدد را افزایش دهید.
تولید محتوای با کیفیت بالا نکته بسیار مهمی در راهاندازی فروشگاه اینترنتی و برنامه بازاریابی آن است. این نوع از محتوا به شما کمک میکند که رتبه بالایی در موتورهای جستجو به دست بیاورید و ترافیک مشتریان را به سمت فروشگاه آنلاین شما روانه میکند و باعث اطمینان کاربران به سایت شما میشود و در نهایت میزان فروش شما را افزایش میدهد. از آنجاییکه این مطلب در مورد بازاریابی محتوا نیست، امکان پرداختن بیشتر به جزئیات این نوع از بازاریابی در این مطلب وجود ندارد ولی با جستجویی ساده در اینترنت، مطالب زیادی را در این مورد پیدا میکنید.
-
بازاریابی در شبکههای اجتماعی.
این نوع از بازاریابی بر اساس یکی از قوانین طلایی بازاریابی است. شما باید در جایی حضور داشته باشید که مشتریان شما حضور دارند. بر اساس این قانون ساده و با توجه به اینکه شبکههای اجتماعی بسیار فراگیر شدهاند، شما هم باید شبکههای اجتماعی فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنید و آنها را به طور مرتب بهروز کنید و در شبکههای اجتماعی فعال باشید.
برای اینکه بتوانید فعالیت مناسبی در شبکههای اجتماعی خود داشته باشید، یک تقویم محتوایی برای آن تهیه کنید و پستهایی در مورد محصولات خودتان به طور منظم انتشار دهید. به این کار تولید محتوای شبکههای اجتماعی گفته میشود. برای مثال در زمان مناسبتها و تعطیلات، بستههای تخفیفی و فروشهای ویژه را برای خرید از فروشگاه اینترنتی خودتان ارائه دهید.
اگر فکر میکنید که قادر به مدیریت چندین شبکه اجتماعی نیستید و زمان کافی برای آن ندارید، تنها یک شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با فروشگاه اینترنتی شما دارد و کار با آن را شروع کنید. اگر اکثر خریداران فروشگاه شما خانم هستند، پستهای مناسب خانمها انتشار دهید و اگر اکثر آنها آقا هستند، پستهای جذاب برای آقایان را منتشر کنید.
اگر بنا باشد که تنها یک شبکه اجتماعی را برای فروش محصولات فروشگاه اینترنتی در کشور ایران انتخاب کنیم، شبکه اجتماعی اینستاگرام با توجه به امکان درج تصاویر برای محصولات، عدم فیلترینگ و تعداد کاربران بالا، نسبت به سایر شبکههای اجتماعی اولویت دارد و گزینه مناسبتری است.
1- تبلیغات گوگل (تبلیغات کلیکی):
بسیاری از کارآفرینان تازهکار که زمان کمی از راهاندازی فروشگاه اینترنتی آنها میگذرد، در مورد استفاده از تبلیغات کلیکی تردید دارند (زیرا از این میترسد که بودجه آنها به سرعت از بین برود). ولی باید دقت کنید که نکته مهم در استفاده از این نوع تبلیغات، مقدار بازگشت سرمایه است.
شما باید حداقل چند مرتبه تبلیغات گوگل را آزمایش کنید تا به صرفه بودن آن برای کسبوکار خودتان را متوجه شوید. اگر هیچ وقت به این نوع تبلیغات ورود نکنید، هیچگاه بازده واقعی آن برای کسبوکار خودتان را متوجه نخواهید شد و ممکن است مزایای زیادی را از دست بدهید. موردی که باید به آن توجه کنید این است که پیش از استفاده از این تبلیغات باید آشنایی بالایی با آن پیدا کنید تا عدم آشنایی باعث به هدر رفتن سرمایه شما نشود.
2- سایر روشهای بازاریابی آنلاین:
به غیر از روشهای بازاریابی مهمی که ذکر شد، روشهای دیگری هم برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی وجود دارند که برای مثال میتوان از سیستمهای همکاری در فروش و بازاریابی با ایمیل نام برد. با کمی تحقیق در این موارد میتوانید مناسبترین روشهای بازاریابی آنلاین برای فروشگاه خودتان را پیدا کنید و وقت و سرمایه خود را برای اجرای روشهای انتخاب شده صرف کنید.
نتیجهگیری
به شما تبریک میگوییم. هم اکنون که به پایان این مطلب رسیدید. با خواندن کامل نکات ارائه شده در این راهنما، میتوانید اولین قدم را برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی خود بردارید. پیش از پایان این مطلب برخی از نکات پایانی را برای شما آوردهایم. منتظر فرارسیدن زمان خاصی نباشید، اگر تصمیم به راهاندازی فروشگاه اینترنتی دارید، زمان را تلف نکنید و وقت خود را برای مشاوره خالی کنید. همین الان اقدام کنید و منتظر رسیدن زمان مناسب برای آغاز نباشید. یک نقلقول معروف در این زمینه وجود دارد که میگوید "اگر یک برنامه خوب را همین امروز شروع کنی، بهتر از این است که یک برنامه عالی را هفته بعد شروع کنی."
شما ممکن است با خود بگوئید که از هفته آینده و پس از اینکه سرم خلوت شد، مراحل راهاندازی فروشگاه اینترنتی را شروع میکنم. هفته بعد تولد همسر یا دوستتان است و با خود میگویید که پس از پایان این جشن تولد زمان مناسبتری است و پس از گذشت چندین هفته، انرژی و انگیزه شما کم میشود و این کار را فراموش میکنید. هیچگاه منتظر رسیدن یک لحظه ویژه در زندگی نباشید، چون تمام لحظات شما با ارزش و ویژه هستند!