هشت نکته کاربردی در طراحی اپلیکیشن موبایل
بدون تردید موبایل، نقش غیر قابل انکاری در ترافیک سایتهای اینترنتی دارد و بخش قابل توجهی از مخاطبان اینترنت، کاربران موبایل هستند. در این مقاله قصد داریم برخی نکات کاربردی طراحی اپلیکیشن موبایل را معرفی کنیم که رعایت آنها برای ساخت یک اپلیکیشن موفق، الزامی است.

قبل از طراحی اپلیکیشن موبایل، به این فکر کنید که دقیقا هدفتان چیست و چه کاری قرار است با آن انجام بدهید. کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل غیر ممکن نیست فقط کافی است نیاز های بازار را شناسایی کنید و متناسب با آن ها اقدام کنید. ساخت اپلیکیشن موبایل نکات ظریفی دارد که اگر آن ها را رعایت نکنید ممکن است تمام سرمایه گذاری که تا به حال انجام دادهاید از بین برود و عملاً هیچ نتیجهای نگیرید. پس قبل از هر کاری توصیه میکنم در زمینه کسب و کاری که میخواهید در آن فعالیت کنید، از افراد متخصص مشاوره بگیرید. نمونه کارهای موفق را بررسی و از آن ها الگوبرداری کنید.
سازگاری با تمام پلتفرمها
طراحی اپلیکیشن باید به نحوی باشد که بر روی همه دستگاهها، سیستم عاملها و یا هر اندازه صفحه نمایشی به درستی عمل کند. به خاطر داشته باشید چندان هم فرصت اشتباه کردن ندارید زیرا کاربر به محض این که متوجه مشکل خاصی بشود و ببیند که وبسایت با موبایل باز نمیشود، سایت را ترک میکند. از دست دادن مشتریان در اپلیکیشن موبایل به همین سادگی اتفاق میافتد!
برای بررسی سازگاری یک اپلیکیشن موبایل میتوانید از نرم افزارهایی که مخصوص این کار طراحی شده اند کمک بگیرید. علاوه بر این چنین نرم افزارهایی در بهبود تجربه کاربری هم نقش قابل توجهی دارند.
رابط کاربری ساده
نزدیک به 40 میلیون نفر در کشور از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند یعنی تقریبا نصف جمعیت ایران. پس با طراحی اپلیکیشن موبایل میتوانید کسر قابل توجهی از کاربران اینترنت را هدف قرار بدهید. رمز این کار هم چیزی نیست جز رابط کاربری آسان و طراحی ساده، به نحوی که هر کسی از عهده کار کردن با اپلیکیشن بر بیاید و مشکلی با آن نداشته باشد.
کاربری منحصربفرد اپلیکیشن
دقت کنید اپلیکیشن موبایل قرار نیست فقط آن چه که سایت نشان میدهد را به نمایش بگذارد. یک تفاوتی باید بین اپلیکیشن و سایر پلتفرمهای وب سایت وجود داشته باشد تا مشتری ترغیب بشود از آن استفاده کند و اگر نه دلیلی برای کار کردن با اپلیکیشن موبایل وجود ندارد.
امکان ارسال نوتیفیکیشن و اطلاع رسانی درباره محصولات بخصوص و یا حراجهای دورهای، یکی از کاربردهای اصلی استفاده از نوتیفیکیشن است. علاوه بر این، دسترسی ساده هم یکی دیگر از ویژگیهای اعلانها است که موجب محبوبیت آن در میان کاربران اینترنت شدهاست. به عنوان مثال ممکن است هر کسی روزانه ایمیل خودش را بررسی نکند ولی حتماً اعلانهای موبایل را چک می کند.
تاثیر شگفت انگیز استفاده از اپلیکیشن واکنشگرا (responsive)
ویژگی منحصربفرد این قبیل نرم افزارها، سرعت بالاتر و راحتی استفاده از آنها است که باعث شده تا این حد با استقبال کاربران مواجه بشوند. طراحی اپلیکیشن ریسپانسیو نه تنها عملکرد بهمراتب بهتری در مقایسه با اپلیکیشن های بر پایه وبسایت دارد بلکه آمارها نشان میدهند مشتریان بسیار راحتتر با آنها ارتباط برقرار کرده و هنگام خرید، راحتتر اعتماد میکنند.
بدون شناخت مخاطب چه کاری میشود انجام داد؟
ساخت اپلیکیشن موبایل زمانی بهترین نتیجه را به همراه دارد که بتوانید مخاطبان هدف را به درستی شناسایی کنید، در غیر این صورت فقط هدر دادن سرمایه و کار بیهوده است. اولین اصل در بازاریابی شناخت مشتری است، این که دقیقاً بشناسید مخاطب شما قرار است چه کسی باشد. قدم بعدی استفاده از کانالهای مختلف مثل شبکههای اجتماعی است که با کمک آنها مشتریان را ترغیب کنید که از محصولات یا خدماتی که ارائه میکنید استفاده کنند.
از آخرین تغییرات و تکنولوژی روز عقب نمانید
دنیای موبایل به سرعت در حال تغییر است و اگر مطابق آخرین تکنولوژی روز پیشرفت نکنید، رقبا شما را پشت سر میگذارند و هر روز فاصله شما با آنها بیشتر میشود. مخاطب از بازدید سایتی که به روز نباشد احساس خوبی پیدا نمیکند و ممکن است فقط به همین خاطر از آن اپلیکیشن استفاده نکند.
طراحی اپلیکیشن را بر پایه بازخورد مشتریان قرار دهید
مشتری را محور کسب و کار قرار داده و ساخت اپلیکیشن را بر پایه نیازها و سلایق آنها انجام بدهید. همه افراد روزانه زمان قابل توجهی صرف استفاده از تلفن همراه پس به خاطر داشته باشید که گوشی های موبایل نه فقط یک گجت مصرفی بلکه بخشی از زندگی افراد هستند.
به صدای مشتری گوش کنید، ببینید آنها دقیقا چه میخواهند و سعی کنید نیاز شان را برآورده کنید. در این صورت مخاطب احساس میکند برای وی ارزش قائل شده اید و راحت تر به شما اعتماد میکند.
برای ساخت اپلیکیشن از نسخه وبسایت کپی برداری نکنید!
کپی کردن راحتترین کار ممکن است و به سادگی میتوانید اپلیکیشن موبایل را دقیقاً مانند نسخه وبسایت طراحی کنید. این اشتباه را بسیاری از صاحبان کسبوکار مرتکب میشوند و گمان میکنند بهتر است که نسخه اپلیکیشن هم باید ظاهری درست مانند نسخه سایت داشته باشد.
کپی بودن اپلیکیشن علاوه بر این که جذابیت ظاهری کمتری دارد و مخاطب ترغیب نمیشود از آن استفاده کند، باعث میشود طراح اپلیکیشن تنها به ویژگیهای سایت اکتفا کند و تفاوتهایی که لازم است را اعمال نکند.
سخن آخر
همیشه اهداف بزرگتر را دنبال کنید و به فکر توسعه کسبوکار به شیوههای مختلف باشید. اپلیکیشن موبایل فقط یکی از راههای افزایش فروش و ارتباط با مشتری است. طراحی بهترین اپلیکیشن موبایل هم به تنهایی نمیتواند فروش سایت شما را متحول کند و بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد. عملکرد سایت را بهینه سازی کنید، فروش حضوری را ارتقا بدهید و در کنار اینها، ساخت اپلیکیشن حرفهای میتواند کمک بزرگی در جذب مخاطب و افزایش فروش داشته باشد.