گوگل ادوردز چیست؟ نکات کلیدی که باید در مورد آن بدانید!
در دنیایی که اینترنت حرف اول را میزند، فرصتهای متعدد و زیادی برای تبلیغات در اختیار کسبوکارهای مختلف قرار دارد. در واقع، تبلیغات آنلاین به بهتر شدن تعامل میان مشتریان، امکان بررسی و پیگیری رفتار کاربران و ایجاد تبلیغات هدفمندی که مستقیماً به مخاطب مورد نظر میرسند، کمک میکند. این موارد تنها نمونههایی از تبلیغات در دنیای بیانتهای اینترنت هستند! درست همینجا برنامه تبلیغات گوگل ادوردز پا به میدان میگذارد تا به شما در هدف قرار دادن مخاطبین به شکل درست کمک کند.

با استفاده از تبلیغات آنلاین میتوانید مشتریان بالقوه بیشتری را به کسبوکار خود جذب کنید و گزارش دقیقتری از نتیجه تبلیغات به دست آورید. بدین ترتیب است که به موفقیت در حوزه کسبوکار خود دست مییابید! به همین دلیل، در این مطلب میخواهیم اطلاعات جامعی را در مورد گوگل ادوردز (Google Ads) و نحوه استفاده از آن در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشد.
گوگل ادوردز چیست؟
گوگل ادوردز (Google AdWords)، یک سرویس یا برنامه تبلیغاتی آنلاین میباشد که توسط گوگل، ایجاد و راهاندازی شده است. گوگل، کسبوکارهای مختلف را قادر میسازد تا با ایجاد تبلیغات تحت وب و رقابت برای نمایش آنها، به تعداد مخاطبین و مشتریان مورد نظر خود دست یابند. تبلیغات گوگل ادوردز مبتنی بر مفاهیم کلیدی میباشد که تبلیغکنندگان یا بهتر است بگوییم صاحبین کسبوکارهای مختلف، آن را انتخاب و تعریف میکنند. با استفاده از گوگل ادوردز، کسبوکارها میتوانند بودجه لازم برای آگهی، مکان یا صفحه اینترنتی برای نمایش تبلیغ را تعیین کرده و همچنین نتیجه و تأثیر آن تبلیغ را ارزیابی کنند. در واقع، میتوان گفت که هیچ نوع محدودیتی در این زمینه برای کاربران در نظر گرفته نشده است. همچنین، مشاغل میتوانند استفاده از این سرویس تبلیغاتی و پرطرفدار را در هر زمانی که خواستند، برای همیشه یا برای مدت کوتاهی متوقف کنند. همه چیز در دست خودتان است!
گوگل ادوردز در سال 2000 راهاندازی شد و در روزهای اولیه، تبلیغکنندگان باید برای مدیریت و نمایش تبلیغاتشان، هزینههای مرتبط را به صورت ماهیانه پرداخت میکردند. در ادامه در سال 2005، ویژگی سلف سرویسی به نام جامپاستارت (jumpstart) نیز به گوگل ادوردز اضافه شد. در سال 2013، این شرکت اعلام کرد که ویژگیهای بیشتری را معرفی خواهد کرد تا تبلیغکنندگان بتوانند تبلیغات خود را به روش بهتر و کارآمدتری اداره و مدیریت کنند. بعدها نیز ویژگیهای جدیدی مانند امکان نمایش تبلیغات سازگار در دستگاههای مختلف، از جمله تلفنهای همراه و تبلتها فراهم شد.
بیایید برای درک بهتر این موضوع، یک مثال را در نظر بگیریم. فرض کنید شما مدیر یک آرایشگاه در بوستون هستید و میخواهید آن را تبلیغ کنید. شما میتوانید تبلیغ خود را به گونهای انتخاب کنید که فقط برای بازدیدکنندگان صفحه اینترنتی ساکن و اطراف این منطقه نمایش داده شود، زیرا مطمئناً نمایش این تبلیغ در کشوری دیگر، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. بنابراین اگر کسی در نزدیکی شما عبارت کلیدی «آرایشگاه در بوستون» را در موتور جستجوی گوگل سرچ کند، میتواند آگهی شما را ببیند و روی آن کلیک کند تا به شما برسد.
بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس و هرآنچه که باید از آن بدانید
اصطلاحات رایجی که هنگام کار با گوگل ادوردز با آنها روبهرو میشوید
برای اینکه بتوانید با گوگل ادوردز بهتر کار کنید و هنگام کار با آن دچار سردرگمی نشوید، بهتر است با برخی اصطلاحات رایج آن آشنا شوید. این اصطلاحات عبارتند از:
1. PPC که مخفف Pay Per Click است: این عبارت به معنی پرداخت به ازای هر کلیک میباشد.
2. ROI یا همان Return on Investment: معادل فارسی این عبارت، نرخ بازگشت سرمایه است.
3. CPC که مخفف cost per click است: این عبارت به معنی هزینه به ازای هر کلیک میباشد.
4. CTR یا همان Click-Through-Rate: معنی این عبارت نرخ کلیک روی تبلیغات است.
اصول اساسی گوگل ادوردز (Google AdWords)
اگر صاحب یک کسبوکار یا بازاریاب هستید و میخواهید از گوگل ادوردز برای تبلیغات آنلاین خود استفاده کنید، باید ابتدا بدانید که این سرویس چیست و چگونه کار میکند. گوگل ادوردز، محبوبترین روش بازاریابی بر اساس پرداخت هزینه به ازای هر کلیک است که طبق اصول اساسی خاصی کار میکند. این اصول عبارتند از:
1. شیوههای مناقصه
تبلیغکنندگانی که از گوگل ادوردز استفاده میکنند، باید تبلیغات خود را در مزایدهها قرار دهند. این مزایدهها توسط گوگل انجام میشوند تا آگهیهایی را نشان دهند که بیشترین آمار جستوجو در اینترنت را دارند. این مزایدهها بر اساس «بیشترین پیشنهاد» برگزار میشوند؛ یعنی بیشترین مقدار هزینهای که شما حاضر هستید برای تبلیغ مورد نظر خود پرداخت کنید.
بگذارید این مزایدهها را با مثالی توضیح دهیم؛ فرض کنید شما حاضرید برای تبلیغ خود، حداکثر 4 دلار هزینه پرداخت کنید و گوگل تعیین میکند که هزینه به ازای هر کلیک برای شما 2 دلار است. سپس جایگاه تبلیغ شما بر اساس این 2 دلار تعیین میشود. اگر گوگل تشخیص دهد که 4 دلار برای این تبلیغ کم است، آنگاه تبلیغ شما رد میشود و جایگاهی به آن اختصاص داده نخواهد شد.
از طرفی دیگر، میتوانید برای تبلیغات خود، حداکثر بودجه روزانه را تعیین کنید. به این ترتیب، دیگر شما بیشتر از یک سقف تعیینشده در روز، هزینه تبلیغات پرداخت نخواهید کرد. این امر باعث میشود تا درک بهتری از میزان بودجه تبلیغاتی مورد نیاز خود به دست بیاورید.
برای قرار دادن تبلیغات خود در مزایده، بسته به هدفتان باید شیوه مناقصه را انتخاب کنید. در قسمت زیر، برخی از شیوههای مناقصه ذکر شده است:
1. پرداخت هزینه به ازای هر کلیک: در این شیوه، شما روی کلیک کردن روی تبلیغات اینترنتی تمرکز میکنید. این روش برای کسانی مناسب است که قصد ایجاد ترافیک در وبسایت خود دارند.
2. هزینه برای هر برداشت: در این شیوه شما بر تعداد دفعات نمایش تبلیغ خود تمرکز میکنید. این شیوه برای کسانی مناسب است که میخواهند نام و تصویر برند خود را ایجاد کنند.
3. هزینه برای هر فعالیت انجامشده: این استراتژی مربوط به نرخ تبدیل مشتریان است. این شیوه برای کسانی مناسب است که از قبل برای کسبوکار خود، تبلیغکننده به کار گرفتهاند و هم اکنون قصد دارند تبلیغات خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند.
2. امتیاز کیفیت
امتیاز کیفیت، مرتبطبودن و کیفیت تبلیغ شما است. گوگل با امتیاز کیفیت میخواهد بداند که آیا تبلیغ شما برای مشتری مفید است و آیا با کلیک روی آن، مشتریان به صفحهای که میخواهند، هدایت میشوند یا خیر. هرچه امتیاز کیفیت بالاتر باشد، برای کسبوکار شما بهتر است و حتی اگر پیشنهاد مناقصه رقیبتان، از شما بیشتر باشد، اما امتیاز کیفیت شما بهتر شود، تبلیغ شما در رتبه بالاتری نسبت به رقیبتان قرار خواهد گرفت. وقتی کسی روی یک تبلیغ کلیک میکند، گوگل برای نمایش تبلیغات و هزینه آن، فاکتورهای متعددی را در نظر میگیرد. مهمترین هدف گوگل، نمایش تبلیغ به مخاطبینی است که به دنبال موضوع تبلیغ هستند. به این ترتیب، شما باید هر کاری که لازم است را برای بهینهکردن تبلیغ و تنظیمات آن انجام دهید تا تبلیغ شما به مخاطبین هدف نمایش داده شود.
امتیاز کیفیت، روشی است تا ارزیابی کنید که کلمات کلیدی، لندیگ پیج و تبلیغاتتان چقدر به یکدیگر و هدف مشتری، مرتبط هستند. بی شک هدف اصلی شما در استفاده از گوگل ادوردز، ایجاد تبلیغی است که مطابق با نیازها و خواستههای مشتریان شما باشد. بدین ترتیب باید بدین موضوع توجه داشته باشید که هرچه امتیاز کیفیت بالاتر باشد، تجربه کلی کاربر نیز بهبود پیدا میکند.
بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام استفاده از گوگل وبمستر تولز
عوامل تأثیرگذار بر امتیاز کیفیت گوگل ادوردز عبارتند از:
1. نرخ کلیک (Click through Rate) تبلیغات شما
مهمترین عاملی که در امتیاز کیفیت گوگل تأثیر میگذارد، CTR یا نرخ کلیک است. به گفته کارشناسان، CTR تا 60 درصد، امتیاز کیفیت تبلیغات شما را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر CTR بهبود یابد، امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل شما به طور خودکار بهبود پیدا خواهد کرد.
2. مرتبط بودن کلمه کلیدی
کلمه کلیدی استفادهشده در متن تبلیغات گوگل میتواند در امتیاز کیفیت، تأثیر زیادی بگذارد. کلمات کلیدی مورد استفاده در تبلیغات گوگل باید به موضوع آن مربوط باشند. همچنین این کلمات کلیدی باید با محصولات و خدماتی که میخواهید برای مشتریان آینده خود معرفی کنید، مطابقت داشته باشند.
3. مرتبط بودن و کیفیت لندینگ پیج
عامل مهم دیگری که میتواند در کیفیت تبلیغات گوگل شما تأثیر بگذارد، کیفیت و مرتبطبودن صفحه فرودی است که کاربران پس از کلیک روی تبلیغات شما به آن وارد میشوند. اگر کیفیت لندینگ پیج یا همان صفحه فرود بالا بوده و به نوع محصولات و خدماتی که میخواهید تبلیغ کنید، مرتبط باشد، آنگاه امتیاز کیفیت شما به میزان قابل توجهی بهبود پیدا میکند.
4. رعایت کپیرایت در متن تبلیغ
متن تبلیغات گوگل نیز باید به نوع محصولات و خدماتی که میخواهید تبلیغ کنید، مرتبط باشد. اگر اطلاعات تبلیغ درست و مرتبط نباشند، نمیتوانید مشتریان بالقوهای برای آینده جذب کنید و به این ترتیب امتیاز کیفیت کاهش پیدا میکند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوایی چیست و چگونه میتواند کسبوکار شما را متحول کند؟
3. رتبهبندی تبلیغات
رتبه آگهی، یک اصل مهم دیگر در گوگل ادوردز است. منظور از رتبه آگهی، رتبهای است که بر اساس پیشنهاد و امتیاز کیفیت به یک آگهی داده میشود. اصولاً همه آگهیها به ترتیب رتبه در صفحات جستجوی گوگل قرار میگیرند. آگهی با بالاترین رتبه، آگهی برتر است و در سطر اول و صفحه اول گوگل قرار میگیرد و آگهیهای بعدی، رتبههای بعدی را کسب میکنند. فرمول محاسبه رتبه آگهی «رتبه تبلیغ = امتیاز کیفیت * پیشنهاد» است. جالب است بدانید مبلغی که یک تبلیغکننده برای نمایش آگهی پرداخت میکند، کمتر از مقدار هزینهای است که برای شکست دادن رتبه آگهی تبلیغ رقیب صرف خواهد کرد.
چگونه امتیاز کیفیت بر رتبه تبلیغات تأثیر میگذارد؟
موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که امتیاز کیفیت میتواند بر رتبه آگهی تأثیر قابل توجهی داشته باشد. مواردی هستند که بر رتبه تبلیغات تأثیر میگذارند و عبارتند از:
1. کیفیت صفحه مورد انتظار: شما باید یک صفحه اطلاعاتی مفید که جستوجوی آن آسان باشد و یک صفحه مورد انتظار شفاف ایجاد کنید تا بتوانید به طور قابل توجهی امتیاز کیفیت و رتبه خود را در صفحات جستجوی گوگل بالا ببرید.
2. میزان کلیک پیشبینیشده: میزان کلیک نیز با بالا رفتن درک از آگهی، کلیکهای قدیمی روی آگهی، موقعیت برنامه، افزایش کلیک، موقعیت تبلیغ و سایر عوامل افزایش پیدا میکند.
3. مرتبط بودن تبلیغات: یکی از نکات مهمی که حتماً باید به آن توجه کنید، مرتبط بودن متن تبلیغات است. متن و پیام ارائهشده توسط آگهی باید مربوط به آنچه باشد که شخص در جستجوی آن است.
4. عملکرد در دستگاههای مورد هدف: تبلیغ شما باید به گونهای طراحی شود که در تمام دستگاههایی که مشتریان برای جستجو استفاده میکنند، از جمله رایانه، لپتاپ، تلفنهای همراه و تبلتها، عملکرد خوبی داشته باشد و کاربر بتواند تجربه خوبی از کار کردن با دستگاه خود به دست آورد.
5. عوامل جغرافیایی: تبلیغات شما باید در مکانهای جغرافیایی مورد هدفتان به صورت موفق عمل کنند. شما باید بتوانید به مخاطبین مورد نظرتان در منطقه جغرافیایی هدف دسترسی پیدا کنید.
روشهای تبلیغات در گوگل ادوردز
روشهای تبلیغات در گوگل ادوردز به سه دسته اصلی تقسیم میشوند که عبارتند از:
1. تبلیغات ویدئویی: در این نوع تبلیغات، گوگل ویدئوی تبلیغاتی شما را گرفته و در پلتفرمهای ویدئویی مانند یوتیوب به نمایش میگذارد.
2. تبلیغات در نتایج جستجو: در این شیوه که همه با آن آشنا هستیم، علامت Ad را در کنار نتایج جستو میبینید. در این روش، اگر کاربر کلمه کلیدی موجود در تبلیغات شما را جستجو کند، تبلیغاتتان در نتایج جستجوی گوگل با علامت Ad به نمایش درمیآیند.
3. تبلیغات در اپلیکیشنها: در این شیوه، تبلیغات شما در اپلیکیشنهای تلفن همراه به نمایش درمیآیند.
4. تبلیغات نمایشی: در این روش، شما یک بنر تبلیغاتی به گوگل میدهید و گوگل آن را در سایتها و وبلاگهای پربازدید به نمایش میگذارد.
مزایای گوگل ادوردز
بدون شک استفاده از گوگل ادوردز برای بالا بردن رتبه سایت شما میتواند ایده عالی باشد! این سرویس گوگل دارای مزایای متعددی برای مشتریان است. مهمترین مزایای استفاده از گوگل ادوردز عبارتند از:
1. انعطافپذیری
یکی از مهمترین مزایای استفاده از گوگل ادوردز، انعطافپذیری بالای این سرویس است که میتواند طبق نیاز، توسط تبلیغکنندگان و کسبوکارها، شخصیسازی شود. این پلتفرم به شما امکان ایجاد آگهی برای یک منطقه و مخاطبین منتخب و جستجوی کلمات کلیدی خاص را میدهد. این انعطافپذیری، خود به چند مورد تقسیم میشود که عبارتند از:
- انعطافپذیری در شیوههای مناقصه: انعطافپذیری در شیوههای مناقصه بدین صورت است که بسته به نیاز خود میتوانید هزینه به ازای هر کلیک، هزینه به ازای خرید یا هزینه به ازای هر برداشت را انتخاب کنید.
- انعطافپذیری در قالب: گوگل ادوردز به شما این امکان را میدهد که فرمت مورد نظر خود را برای نمایش تبلیغات انتخاب کنید. به عنوان مثال، میتوانید آن را در قالب موبایل، فرمت کامپیوتر یا هر دو نمایش دهید.
- انعطافپذیری با کلمات کلیدی: میتوانید کلمات کلیدی دقیقی را انتخاب کنید که در تبلیغ شما نمایش داده شوند. شما میتوانید یک مجموعه کوچک از کلمات کلیدی یا مجموعه گستردهای را انتخاب کنید.
- انعطافپذیری در اجرای چند مجموعه بازاریابی: میتوانید طیف گستردهای از مجموعههای تبلیغاتی را برای چند هدف مختلف بازاریابی، اجرا کنید.
2. اندازهگیری و ارزیابی
روشهای بازاریابی آنلاین مانند گوگل ادوردز، برخلاف روشهای دیگر مانند مجله و تبلیغات تلویزیونی، قابل اندازهگیری هستند. شما میتوانید نتایج و روندها را در یک سطح کوچکتر اندازهگیری و ارزیابی کنید و مواردی که به خوبی عمل نمیکنند را تغییر دهید. شما میتوانید بازگشت سرمایه واقعی، فروش، تبدیل و شناخت برند را با این سرویس اندازهگیری کنید.
3. سرعت
سرعت یکی دیگر از دلایلی میباشد که گوگل ادوردز را به یک روش محبوب در بازاریابی تبدیل کرده است. این روش در عرض زمان کمی نتایج را نشان میدهد! برخلاف سئو که بعد از ماهها نتایج مفید را نشان میدهد، ادوردز به شما کمک میکند که بلافاصله پس از قرار دادن آگهی، کلیک کنید و نتیجه آن را ببینید. از آنجا که این روش بسیار سریع است، میتوانید به راحتی نتایج را زیر نظر بگیرید و کلمات کلیدی را برای عملکرد خود آزمایش کنید. اگر یک کلمه کلیدی خاص به خوبی کار نمیکند، میتوانید آن را تغییر داده یا فوراً آن را حذف کنید. از سوی دیگر، یک کلمه کلیدی که در ادوردز خوب کار کند، ممکن است ارزش جستجو در سئو را نیز داشته باشد.
بیشتر بخوانید: تولید محتوا و هر نکته جالب و مهمی که باید در مورد آن بدانید!
4. بودجه قابل کنترل
یکی دیگر از مزایای استفاده از گوگل ادوردز این است که با این روش میتوانید بودجه خود را برای تنظیم آگهی تعیین کنید. شما میتوانید هر زمان که بخواهید این بودجه را کاهش و افزایش دهید و همچنین بر اساس عملکرد روز قبل، گزینه تنظیم بودجه روزانه را داشته باشید. این بدان معنی است که مشاغل کوچک یا محلی، خیلی راحت میتوانند از این روش انعطافپذیر و بدون نیاز به سرمایهگذاری زیاد، استفاده کنند.
5. دسترسی به مخاطبین هدفمند
برخلاف بیلبوردها و تبلیغات روزنامه، تبلیغاتی که در گوگل ادوردز ساخته و ارسال میشوند، به شما این امکان را میدهند تا به مخاطبین بسیار بزرگتر و هدفمندتر دسترسی پیدا کنید. در حقیقت، علاوه بر دستیابی به مشتری با رایانه شخصی، میتوانید به افرادی که دارای تلفن همراه و تبلت هستند نیز دسترسی پیدا کنید. این بدان معنی است که مشاغل کوچکتر که نمیتوانند از طریق روشهای سنتی بازاریابی، کسبوکار خود را به جامعه معرفی کنند، بدون اینکه هزینه زیادی را برای تبلیغات در نظر بگیرند، میتوانند از این روش استفاده نمایند.
6. مرتبط بودن
تبلیغات ایجاد شده در گوگل ادوردز باید کاملاً مرتبط با هدف شما و محتوای ارائهشده به کاربر باشند. این تبلیغات، نه تنها آنچه را که مشتریان به دنبال آن هستند، نشان میدهند، بلکه فقط برای کسانی که به دنبال آن نوع خدمات هستند، نشان داده میشوند. در واقع میتوان گفت که ادوردز راهی برای جذب مخاطب مرتبط و هدفمند با تبلیغ است!
7. انتخاب دستگاههای هدف
پس از بهروزرسانی که در سال 2013 انجام شد، در گوگل ادوردز میتوانید تعیین کنید که تبلیغاتتان در کدام دستگاهها نمایش داده شوند. به راحتی میتوانید انتخاب کنید که تبلیغاتتان برای کامپیوترهای شخصی، لپتابها، تبلتها و دیگر دستگاههای موبایل نمایش داده شوند یا خیر. در شبکه نمایش، همچنین میتوانید سیستم عامل نمایش تبلیغ را مشخص کنید. به عنوان مثال، میتوانید تعیین کنید که تبلیغاتتان برای ویندوز یا آیفون نمایش داده شود.
بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی و نکاتی که باید در مورد آن بدانید
معایب اصلی گوگل ادوردز کدامند؟
درست است که گوگل ادز، مزایای زیادی برای کسبوکارها، به خصوص کسبوکارهای کوچک دارد، اما هر سرویسی دو جنبه مثبت و منفی دارد که گوگل ادوردز هم از آن مستثنی نیست. در ادامه مطلب میخواهیم به معایب این سرویس تبلیغاتی آنلاین بپردازیم.
1. رقابت با شرکتهای بزرگ دشوار است
از آنجا که گوگل ادوردز میتواند روش تبلیغاتی یا بازاریابی گران قیمتی باشد، ممکن است برای کسبوکارهای کوچک و استارتآپها، روشی دشوار برای رقابت با شرکتهای بزرگتر و ثروتمندتر باشد. برندهای معروفتر میتوانند هر ماه، هزاران دلار یا بیشتر برای تبلیغات از طریق گوگل ادوردز سرمایهگذاری کنند. این بدان معنی است که اگر شما یک کسبوکار کوچک با بودجه تبلیغاتی محدود دارید، پس ممکن است رقابت با شرکتهای معروف و شناختهشدهای که محدودیتی از نظر مالی برای تبلیغات ندارند، برای شما، بسیار چالشبرانگیز و گران باشد.
2. حذف تبلیغات در صورت عدم پرداخت هزینهها
متأسفانه یکی از معایب تبلیغ از طریق گوگل ادوردز این است که اگر قادر به پرداخت هزینههای مقرر در گوگل ادوردز نباشید، بلافاصله حضور شما از آن حذف میشود. این یکی دیگر از معایب استفاده از گوگل ادوردز است و معایب آن به خصوص برای مشاغل کوچکی برجسته میشود که جریان نقدی ثابت ندارند و ممکن است گاهی اوقات در پرداخت هزینههای تبلیغات خود دچار تأخیر شوند.
بیشتر بخوانید: طراحی سایت به چه صورت است و چه نکات کلیدی را باید در این زمینه دانست؟
نکاتی برای ایجاد یک تبلیغ موفقیتآمیز از طریق گوگل ادوردز
راهکارهای زیادی برای بهینه کردن تبلیغ شما از طریق گوگل ادوردز وجود دارد و شما میتوانید با به کارگیری درست آنها، رتبه خود را در موتورهای جستجوی گوگل به طور قابل توجهی افزایش دهید. برخی از مهمترین راهکارها در این زمینه عبارتند از:
1. کلمات کلیدی بسیار مرتبط و قانعکننده را انتخاب کنید
انتخاب کلیدواژه، یکی از مهمترین عواملی است که موفقیت یا عدم موفقیت یک تبلیغ در گوگل ادوردز را تعیین میکند. انتخاب کلمات کلیدی مرتبط که نه تنها قانعکننده، بلکه تقاضای زیادی نیز داشته باشند، بسیار مهم است. با استفاده از چند روش میتوانید کلمات کلیدی مناسب و کارآمد را برای تبلیغات خود بیابید که عبارتند از:
الف. در نظر گرفتن محصول / خدمات و مخاطبین مورد نظر خود: کلمات کلیدی باید به گونهای انتخاب شوند که هم به محصول یا خدمتی که ارائه میدهید و هم به مخاطبین شما مربوط باشند. آنها باید با هدف محصولات، خدمات و همچنین کلیه تبلیغات شما مطابقت داشته باشند.
ب. برآورد تقاضای مشتری با استفاده از ابزاری مانند برنامهریز کلمه کلیدی: کلمات کلیدی که شما انتخاب میکنید باید محبوب و مطابق درخواست مشتری باشند. ابزاری مانند برنامهریز کلمات کلیدی، میتواند به شما در تهیه لیستی از محبوبترین کلمات کلیدی کمک کند.
ج. مقایسه لیست کوتاه کلمات کلیدی خود با رقبا: اگر لیستی از کلمات کلیدی را برای تبلیغ خود آوردهاید، مقایسه آن با لیست رقبای شما که در حال فروش محصولات و خدمات مشابه هستند، بسیار مفید است. چنین مقایسهای میتواند با استفاده از ابزاری مانند Keyword Spy انجام شود.
2. یک تبلیغ ادوردز قانعکننده بنویسید
علاوه بر داشتن کلمات کلیدی قانعکننده، باید تبلیغ شما برای مخاطب جذاب باشد. این تبلیغ باید خاص، واضح و روشن بوده و آنقدر ترغیبکننده باشد که مخاطب روی تبلیغ کلیک کند. موارد زیر نکاتی هستند که ممکن است در هنگام استفاده از گوگل ادوردز به آن برخورد کنید:
الف. استفاده از پیشنهادهای فروش بینظیر: این پیشنهاد، مزیتی است که شما را از رقبا متفاوت میسازد. مهم است که پیشنهاد فروش بینظیر خود را در آگهی، بسیار واضح بیان کنید تا بتوانید ترافیک بیشتری ایجاد کرده و نرخ تبدیل فروش را بالا ببرید. داشتن و ارائه پیشنهاد فروش بینظیر، روند مقایسه قیمت را کاهش میدهد که میتواند برای کسبوکار شما بسیار عالی باشد.
ب. استفاده از فراخوان عمل: این تبلیغ باید یک فراخوان عمل داشته باشد تا اطلاعاتی در مورد نحوه دستیابی به شما و سفارش محصولات یا خدماتتان را به مشتری ارائه دهد. نداشتن چنین فراخوانهایی ممکن است برخی مواقع مشتریان علاقهمند و فرصت طلایی جذب مشتری را از بین ببرد. فراخوان به عمل باید قوی، ساده و قابل درک باشد.
ج. استفاده از کلمات کلیدی منفی: استفاده از کلمات کلیدی منفی، راهی مناسب برای ایجاد آگهی قانعکننده است، زیرا این کلمات به واجد شرایط بودن و ایجاد یک تبلیغ بسیار سادهتر کمک میکنند.
3. نظارت و بهینهسازی تبلیغات
تبلیغی خوب است که به طور مرتب، کنترل و تنظیم شود. اگر صاحب کسبوکار کوچکی هستید، پس تنها مدیریت کردن آن ممکن است کمی سخت باشد. با این حال، میتوان با از بین بردن کلمات کلیدی ناکارآمد، هزینهها را کاهش و کارایی آن را به طور موثری افزایش داد. گزارشهای جستجو را به طور مداوم و منظم بررسی کنید. این بررسی مداوم به شما کمک میکند میزان کلیک، فروش، تأثیر تبلیغات و هزینه بالاتر برای کلمات کلیدی را بررسی کنید.
4. مشتریان را با دادههای اشتباه گمراه نکنید
گوگل ادوردز شما باید 100 درصد دقیق باشد و آنچه را نمایش دهد که قصد دارید به مشتریان خود ارائه کنید. ایجاد ادعاهای دروغین یا ارائه وعدههایی صرفاً برای جلب نظر مشتریان، اصلاً ایده خوبی نیست و با این کار مشتریان خود را گمراه میکنید. این تبلیغ باید به صفحه مورد نظر مربوط بوده و هیچ متن بیربطی نداشته باشد.
بیشتر بخوانید: تست سرعت سایت: روش هایی شگفت انگیز برای افزایش و بررسی سرعت سایت!
چطور تبلیغات گوگل ادوردز خود را از طریق گوگل آنالیتیکس پیگیری و ارزیابی کنید؟
ارزیابی و پیگیری وضعیت بازاریابی شرکتتان، یکی از مهمترین مواردی است که باید در برنامه کار خود قرار دهید. با این کار میتوانید متوجه شوید که آیا در مسیر درست و مناسبی از نظر تبلیغاتی قرار دارید یا باید با ایجاد تغییرات و بهینه کردن تبلیغاتتان، وضعیت را بهتر سازید.
برای این کار بهتر است از سادهترین راه یعنی لینک کردن گوگل ادوردز به گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. اگر هنوز گوگل آنالیتیکس خود را راهاندازی نکردهاید، در این قسمت به شما کمک میکنیم تا این کار را انجام دهید. با پیروی کردن از مراحل زیر میتوانید به سادگی گوگل ادوردز خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید:
1. به حساب کاربری گوگل ادوردز خود بروید.
2. روی ابزار منو کلیک کنید.
3. در قسمت تنظیمات روی گزینه حسابهای متصل (Linked accounts) کلیک کنید.
4. در این مرحله میتوانید وبسایتهای گوگل آنالیتیکسی که امکان دسترسی به آنها دارید را ببینید.
5. روی لینک تنظیمات سایتی که میخواهید به گوگل ادوردز متصل شود، کلیک کنید.
6. گزینه ذخیره را بزنید.
حال میتوانید تمام موارد حیاتی مانند هزینهها و دادههای کلیکی گوگل ادوردز خود را از طریق گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. این مسئله اهمیت زیادی برای تنظیمات، ارزیابی و سنجش کمپینهای شما و همینطور موفقیت کمپین کنونی شما دارد.
بیشتر بخوانید: افزایش بازدید سایت با چند ترفند ساده اما کارآمد!
سخن آخر
شاید ابتدای کار با گوگل ادوردز کمی دچار سردرگمی شوید و به نتیجهای که میخواهید، نرسید. با این حال، فراموش نکنید که سیستم گوگل ادوردز نیز همانند راههای دیگر جذب مخاطب آنلاین، نیازمند تلاش بیشتر و صرف وقت کافی است.
گوگل ادوردز، یک ابزار بسیار قدرتمند است و میتواند به کسبوکارهای مختلف برای پیشرفت و ارتقا کمک زیادی کند. با این حال، اگر از این ابزار نتوانید به صورت هوشمندانه و برنامهریزیشده استفاده کنید، نه تنها ضرر مالی قابل توجهی خواهید کرد، بلکه هیچ نتیجهای از آن به دست نخواهید آورد.
به غیر از عملکرد هوشمندانه و برنامهریزی درست، کلید موفقیت شما در گرو آزمایش مداوم تبلیغاتتان و بهینه کردن آنها برای دریافت عملکرد بهتر است. بدون شک با داشتن عملکرد هوشمندانه، تلاش مداوم و برنامهریزی دقیق میتوانید از مزایای بینظیر این سرویس گوگل به نفع کسبوکارتان استفاده بهینه کنید.