افزایش فروش در سایت بدون صرف هیچ هزینهای!
امروزه با همهگیر شدن استفاده از اینترنت، هرکسی قصد راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی و کسب درآمد دارد اما نهایتاً درصد کمی از کسبوکارها به موفقیت میرسند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به فکر افزایش بازدید و به دنبال آن افزایش فروش سایت هستید، خواندن این مقاله را هرگز از دست ندهید.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش نفوذ اینترنت در کشور، سبک بسیاری از کسبوکارها هم تغییر پیدا کرده و بسیاری از آنها برای بقاء در بازار و حفظ فروش قبلی ناچار اند به محیط وب و راهاندازی فروشگاه اینترنتی روی بیاورند. در کنار هزاران سایت و فروشگاهی که با صرف هزینه فراوان همچنان نتوانستهاند نتیجه مطلوبی بگیرند، برخی کسب و کارهای کوچک هم هستند که موفق شدهاند از طریق فروش اینترنتی، رشد فوق العادهای را تجربه کنند. اما دلیل این شکستها و موفقیتها چیست؟
خیلیها هستند که برای طراحی سایت و راهاندازی فروشگاه اینترنتی بودجه قابل توجهی اختصاص دادهاند، حتی سایتشان به صفحات اول گوگل هم آمده و رتبه خوبی در نتایج موتورهای جستجو به دست آوردهاند اما باز هم نتوانستهاند متناسب با انتظاری که داشتهاند، فروش سایت را افزایش بدهند. ما در این مقاله مهمترین نکاتی که باعث میشود مشتری پس از بازدید سایت، اقدام به خرید نکند را گردآوری کردهایم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
11 ترفند فوقالعاده برای افزایش بازدید سایت و بهبود فروش
افزایش بازدید یکی از عوامل اصلی است که به رشد فروش منجر میشود به همین خاطر است که ادمین سایتها و مدیران فروشگاههای اینترنتی هم در اولین قدم به دنبال راهی برای افزایش بازدید سایت هستند. اگرچه هیچگاه رابطه بین تعداد بازدیدکنندگان سایت و میزان فروش و سودآوری یک فروشگاه اینترنتی را رد نمیکنیم ولی عوامل متعدد دیگری هم وجود دارند که در میزان فروش سایت اثرگذار هستند. برخی از این روشهایی که در ادامه به آنها میپردازیم از بررسی تجربه گذشته کاربران به دست آمده است به این معنی که مخاطب در چه شرایطی اقدام به خرید کرده است.
1- محدود کردن تعداد محصولاتی که در صفحه اول سایت به نمایش درآمدهاند
اگرچه تعداد محصولات و یا خدماتی که در صفحه اول سایت نمایش میدهید، با زمینه فعالیت کسبوکارتان ارتباط دارد اما به طور کلی به مشتریان توصیه میکنیم بهجای معرفی و پرداختن به جزئیات محصولات متعدد در صفحه اول فروشگاه اینترنتی، تنها چند مورد از محبوبترین و یا پرفروشترین محصولات را در صفحه اول معرفی کنند و مابقی فضا را به مشخصات و ویژگیهای منحصربهفرد آن محصولات اختصاص بدهند.
فراموش نکنید مهمترین وظیفهای که در این صفحه دارید، جلب توجه مخاطب است پس بهجای آن که تلاش کنید محصولات متعدی را در صفحه اول معرفی کنید، تنها بهترین محصول هر دسته را انتخاب و دقیقترین توضیحات را درباره آن بیان کنید. به این ترتیب مخاطبی که برای خرید یک محصول به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه کرده، میتواند در یک نگاه اجمالی گزیدهای از برترین محصولات هر دستهبندی را مشاهده کند.
البته معرفی محصولات برتر در صفحه اصلی به این معنی نیست که از فروش باقی محصولات صرفنظر کنید. میتوانید توضیحات مربوط به آنها را در صفحات دیگر سایت قرار بدهید و با استفاده از ترفندهای بازاریابی، مخاطب را به بازدید از آن صفحات ترغیب کنید. با تمام این وجود، تعداد محصولاتی که باید در صفحه اصلی سایت نمایش داده بشوند، متناسب با زمینه فعالیت کسبوکار متفاوت است پس بهترین راه، آزمون و خطا و یافتن تعداد بهینه تعداد محصولاتی است که باید در صفحه اول سایت به نمایش دربیاید.
2- تشویق مخاطب به عضویت در خبرنامه سایت
یکی از بهترین روشهایی که برای ارتباط با متشریان وفادار استفاده میشود، ارسال منظم خبرنامه و مطلع کردن فرد از آخرین خدمات و محصولاتی است که ارائه میکنید. برای این خاطر میتوانید در صفحه اول، پیشنهاد دریافت خبرنامه (opt-in offer) را نمایش بدهید و با طراحی یک باکس جذاب، مخاطب را به عضویت در خبرنامه ترغیب کنید.
اما بهترین موقعیت برای نمایش خبرنامه کجا است؟ بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، گوشه سمت چپ در بالای صفحه، مناسبترین موقعیتی است که میشود باکس مربوط به عضویت در خبرنامه را قرار داد. علاوه بر این، فرم ثبتنام و عضویت سایت را در بالاترین بخش صفحه قرار بدهید تا پیش از آن که مخاطب صفحه اصلی را اسکرول کند و پایین بیاید، آن را مشاهده کند.
برای ترغیب هر چه بیشتر مخاطب به عضویت در سایت، نیازهای افراد را شناسایی کنید و ببینید برای چه کاری به سایت شما مراجعه میکنند. سعی کنید یک پیشنهاد تخفیف برای افرادی که در سایت ثبت نام میکنند و مایل به دریافت خبرنامه هستند، ارائه کنید. همچنین پیشنهاد دریافت خبرنامه را میتوانید در تمام صفحات سایت هم بیاورید تا برای همه بازدیدکنندگان سایت، قابل مشاهده باشد.
کمی خلاقیت و صرف زمان برای طراحی باکس عضویت در خبرنامه، میتواند حلقه مشتریان وفادار سایت شما را افزایش بدهد و نتایج فوقالعادهای به همراه داشته باشد. اگر تجربه موفقی در این زمینه داشتهاید، در بخش نظرات کاربران با ما در میان بگذارید تا سایر مخاطبان هم از تجربیات شما بهره ببرند.
3- استفاده مؤثر از تبلیغات شناور و یا پاپآپها
حتماً تا به حال هنگام مشاهده سایتهای اینترنتی با صفحات مستطیل شکلی مواجه شدهاید که بعد از ورود به سایت و یا تغییر موقعیت نشانگر ماوس، بر روی صفحه ظاهر میشوند. پاپآپ یکی از کاربردیترین ابزارهایی است که در بازاریابی اینترنتی از آن استفاده میشود و تأثیر شگفتانگیز آن در افزایش فروش هم تائید کننده این گزاره است.
از آن جایی که این دسته از تبلیغات به صورت ناخواسته و به شکل خودکار در صفحه ظاهر میشوند، برخی موتورهای جستجو و همچنین سایتهای پربازدید، نمایش پاپآپ ها را محدود کردهاند و ابتدا تمایل کاربر برای مشاهده چنین تبلیغاتی را جویا میشوند.
البته با گذر زمان و پیشرفت تکنیکهای بازاریابی اینترنتی، فناوریهای جدیدی به بازار ارائه شده است که عملکردی دقیقاً مشابه پاپآپها دارند با این تفاوت که از جانب موتورهای جستجو به عنوان تبلیغات مزاحم شناخته نمیشوند و دقیقاً به همین خاطر هم هیچ نگرانی بایت مسدود شدن آنها وجود ندارد. این تغییرات را امروزه با نام تبلیغات شناور میشناسند که با استقبال روزافزون مخاطبان مواجه شده است.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که استفاده از تبلیغات شناور میتواند فروش سایت را به طرز شگفت انگیزی تا بیش از 160 درصد افزایش دهد. دلیل کارآمدی چنین آگهیهایی این است که درست در زمانی که مخاطب برای بازدید از سایت مراجعه کرده، پیشنهاد تشویقی مثل تخفیف در خرید محصولات، قرعهکشی و یا کوپن هدیه برای خریدهای بعدی به وی ارائه میشود که تأثیر قابلتوجهی در افزایش فروش اینترنتی دارد.
بنابراین زمان زیادی نمیگذرد که تأثیر استفاده از تبلیغات شناور را در سودآوری فروشگاه اینترنتی خود مشاهده خواهید کرد. بر اساس یک تجربه واقعی، استفاده از پاپآپ منجر شد تعداد افرادی که در خبرنامه یک سایت ثبتنام کرده بودند بیش از 80 درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر این مزیت دیگر تبلیغات شناور این است که میتوانید عملکرد کمپینهای تبلیغاتی را در ابزارها تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس رصد کنید به این ترتیب میتوانید سهم آن را در کسب درآمد اینترنتی خود مشخص کنید.
4- بهرهگیری از عناوین جذاب
تحقیقات نشان دادهاند که اکثر کاربران اینترنت حوصله خواندن متن مقالات و توضیحات محصولات را ندارند اما تقریباً همه آنها تیترهای داخل متن را میبینند و تنها در صورتی که عنوان خاصی، توجه آنها را به خودش جلب کند ادامه متن را مطالعه میکنند. به خاطر داشته باشید عنوان، اولین بخشی از محتوای سایت است که کاربر با آن مواجه میشود پس برای انتخاب یک تیتر جذاب کمی بیشتر زمان بگذارید و مطمئن باشید نتیجه آن را در افزایش بازدید سایت مشاهده خواهید کرد.
برای انتخاب یک عنوان جذاب ابتدا نیاز مخاطب را شناسایی کنید و ببینید کاربر برای برطرف کردن چه خواستهای، وارد فروشگاه اینترنتی شما شده است. عنوانی بنویسید که نیاز فرد را در برگرفته باشد و مخاطب با خواندن آن احساس کند دقیقاً همان صفحهای را باز کرده که به دنبالش بوده است.
در قدم بعد باید مزیتی برای محصول و یا خدماتی که ارائه میکنید در نظر بگیرید تا فرد ترغیب بشود فروشگاه اینترنتی شما را از میان انبوه فروشندگانی که آن محصول را عرضه میکنند انتخاب کند.
به عنوان مثال شرکتی را در نظر بگیرید که قصد دارد در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت کند. یکی از کارکنان این سازمان پیشنهاد کرد که از عنوان «چگونه به کمک بازاریابی اینترنتی فروش سایت خود را افزایش دهیم؟» برای مقالهای که درباره بازاریابی اینترنتی تهیه شده استفاده کنند. البته این تیتر هدف سازمان را بهخوبی معرفی کرده بود و مخاطب با مشاهده آن متوجه میشد که این شرکت چه خدماتی ارائه میکند، اما تیتری که پیشنهاد شده بود واقعاً جذابیتی ندارد که بتواند کاربر را جذب کند.
حالا تیتر قبل را با عنوان «6 راز بازاریابی اینترنتی که هیچ کس به شما نخواهد گفت» مقایسه کنید. علیرغم این که هر دو عنوان این حس را به مخاطب منتقل میکنند که مقاله درباره کسب درآمد از اینترنت است و برای افزایش فروش میشود از آنها کمک گرفت اما تیتر دوم به مراتب اثرگذاری بیشتری دارد.
5- مطرح کردن مهمترین مشکلی که کاربران را درگیر کرده و ارائه راهحلی برای آن
در پاراگراف اول مقاله سعی کنید نیازهای مخاطب را شناسایی کرده و مشکلاتی که پیش روی کاربران است را معرفی کنید. به این ترتیب وقتی مخاطب میبیند شما بهخوبی از مشکلی که با آن مواجه است آگاه هستید، راحتتر به شما اعتماد میکند و امید بیشتری دارد که بتوانید مشکلاش را برطرف کنید. حالا کافی است در ادامه، جزئیات مشکلی که مطرح کردهاید را توضیح بدهید و راهکارهایی برای برطرف کردن آن معرفی کنید.
حالا وقت آن رسیده است که محصول و یا خدماتی که ارائه میکنید را به عنوان بهترین راه حل برای برطرف کردن آن مشکل معرفی کنید. در این مرحله تأکید کنید که محصول شما چطور میتواند به آنها کمک کند که مشکل خود را برطرف کنند. در چنین شرایطی خواننده بیش از هر زمان دیگری به خرید نزدیک است و میتوانید با توصیف خوب محصولات، آن را به انجام تراکنش ترغیب کنید.
6- اعتماد مخاطب را جلب کنید
هر کاری که برای افزایش فروش انجام میدهید باید در عین حال برای سایت شما "اعتبار" ایجاد کند. به این شکل میتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید تا هنگامی که کاربر قصد خرید محصولی را داشت، به شما مراجعه کند. البته روشهای متفاوتی برای برانگیختن حس اعتماد کاربران وجود دارد ولی در ادامه برخی از بهترین شیوههایی که میتوانید از آنها کمک بگیرید را معرفی کردهایم.
بهره بردن از رضایت مشتریان سابق: در این قسمت میتوانید از تجربیات واقعی مشتریان گذشته بهره ببرید و نظرات آنان را درباره این که محصول و یا خدماتی که ارائه میکنید بپرسید و نشان بدهید به چه نحوی توانستهاید به آنها کمک کنید. از مشتریانتان بخواهید توضیح بدهند که چطور به کمک خدماتی که ارائه میکنید، موفق شدند مشکل خود را برطرف کنند. از آنها بخواهید که به دیگران بگویند محصولی که ارائه کردهاید چه فایدهای برایش داشته. نتیجه این کار با حالتی که مشتری صرفاً از محصول شما تعریف کند، قابل مقایسه نیست.
در نظر گرفتن بخش نظرات کاربران: میتوانید قسمتی مخصوص نظرات کاربران در صفحه مربوط به هر محصول در نظر بگیرد که کاربران تجربیات قبلی خود از استفاده آن کالا را با یکدیگر در میان بگذارند. بدون شک، نظر مثبت کاربران تأثیر بسزایی در تصمیمگیری بازدیدکنندگان سایت خواهد داشت.
7- به خواستههای مشتری تمرکز کنید
متنی که برای افزایش فروش در نظر گرفتهاید باید خطاب به مشتری تهیه شده باشد و با زبانی به معرفی محصول بپردازد که حتی اگر فردی وجود داشته باشد که هیچ اطلاعاتی هم درباره آن ندارد، به درستی با محصول آشنا بشود. این در حالی هست که بسیاری از صاحبان کسب و کارها و مدیران فروشگاههای اینترنتی این نکته ساده را رعایت نمیکنند و به نحوی محصول را توصیف میکنند که گویا بیننده سایت شناخت کاملی درباره آن دارد. اگر تعداد مخاطبان شما 100 نفر است و میدانید که 99 نفر از آنها با محصولی که میخواهید معرفی کنید آشنا هستند، محصول خود را به شکلی توصیف کنید که مخاطب شما دقیقاً همان 1 نفر است.
8- ترغیب مشتری به خرید و یا Call To Action
فرض کنید محصول و یا خدماتی را در فروشگاه اینترنتی خود ارائه میکنید که تمامی تکنیکهای بازاریابی اینترنتی را هم درباره آن رعایت کردهاید. حالا قدم آخر برای جذب مشتری، ترغیب آن به انجام یک فعالیت بخصوص مانند خرید است.
با این کار به نوعی حس اضطرار به مخاطب القا میشود که باید هر چه سریعتر اقدام به انجام کاری بکند. در نظر داشته باشید تا زمانی که خواستهای از کاربر مطرح نکردهاید، نمیتوانید انتظار داشته باشید کاری انجام بدهد. پس مشتری را تشویق کنید هر چه زودتر آن فعالیتی که در نظر دارید را انجام بدهد. تشویق به خرید، عضویت در سایت و کلیک کردن بر روی یک صفحه بخصوص از جمله فعالیتهایی است که باید مشتری را ترغیب به انجام آن کنید. برای انجام چنین کاری میتوانید از پیشنهادهای زیر استفاده کنید:
- به مدت محدودی بر روی قیمت یک کالای بخصوص تخفیف در نظر بگیرید و مشتری را ترغیب کنید در صورتی که تنها تا پا پیش از پایان مهلت مقرر، اقدام به خرید کند، مشمول این تخفیف خواهد شد.
- برای افرادی که همین حالا ثبت نام کردهاند، پیشنهادات ویژهای مثل تخفیف یا بهرهمندی از برخی خدمات بخصوص در نظر بگیرید.
- تخفیف و یا پیشنهادات ویژه را تنها بر روی تعداد محدودی از محصولات خود اعمال کنید تا مخاطب متوجه بشود این شرایط خاص برای خرید هر کالایی وجود ندارد و با نگاه ویژهای به آن دسته از محصولات نگاه کند.
9- هرگز در ابتدای متن به «خرید» اشاره نکنید
افراد غالبا برای دسترسی به اطلاعات رایگان وارد سایت میشوند و تنها در صورتی برای مظالعه محتوای آن صفحه، زمان میگذارند که محتوای وبسایت، آنها را به نحوی جذب کند. بنابراین اگر در همان ابتدای متن سعی کنید محصول و یا خدمات خود را به فروش برسانید امکان زیادی وجود دارد که مخاطب را از دست بدهید.
بهجای این کار سعی کنید به بیان جزئیات محصول و یا خدماتی که ارائه کردهاید بپردازید و به مخاطب نشان بدهید چطور میتوانید مشکل آن را برطرف کنید. پس از این که اعتماد مشتری را جذب کردید، در انتهای صفحه پیشنهاد فروش محصولات خود را ارائه کنید. تردید نداشته باشید که در این حالت شانس بیشتری برای تشویق مشتری به خرید خواهید داشت.
10- بهرهگیری از تصاویر جذاب
تصویر جذاب نه تنها توسط همه کاربران سایت دیده میشود بلکه باعث میشود محصولی که در فروشگاه اینترنتی عرضه شده، واقعیتر به نظر برسد. مخاطب پس از اینکه توضیحات محصول را مطالعه کرد و با ویژگیهای آن آشنا شد، با دیدن یک تصویر جذاب و البته مناسب، محصول را حقیقتاً باور میکند و به خرید آن ترغیب میشود. به خاطر داشته باشید تصاویر، باید قبل از توضیحات محصول نمایش داده بشوند و قرارگیری اشتباه آنها در مقاله موجب از بین رفتن خوانایی متن میشود. علاوه بر این سایز عکس را به نحوی انتخاب کنید که چینش صفحه به هم نریزد و استفاده از متن جایگزین را هم فراموش نکنید.
11- با برجسته کردن عبارات کلیدی، توجه مخاطب را به آنها جلب کنید
انتظار نداشته باشید همه مخاطبان تمام محتوای صفحه را کلمه به کلمه مطالعه کنند. افراد معمولاً با یک نگاه کلی مقاله را میخوانند و بیشتر به تصاویر و عنوانهای متن توجه میکنند. پس با توجه به این نکته تلاش کنید عبارات کلیدی را به نحوی متفاوت نشان بدهید تا توجه مخاطبانی که متن را تنها از بالا به پایین اسکرول میکنند و فقط به عناوین نگاه میکنند را هم جلب کنید. این کار را به شکلهای متفاوتی میشود انجام داد که در ادامه برخی از مؤثرترین آن روشها را معرفی کردهایم:
- استفاده از فهرست گلولهای و یا Bullet list، به شما کمک میکند که موارد مهم و یا نکات کلیدی را برجسته کنید.
- بهرهگیری از حروف برجسته (Bold)، مورب (Italic) و یا حتی تغییر رنگ متن باعث میشود مخاطب با دید متفاوتی به آن عبارات توجه کند. میتوانید تخفیفهای قیمتی و یا پیشنهادات ویژه را به این شکل نمایش بدهید.
- عنوانها را به صورت زیرمجموعه همدیگر مرتب کنید. تیتر اصلی با عنوان درشتتر و زیر عنوانهایی که در ادامه میآیند تیتر کوچکتری دارند. به این ترتیب مخاطب بهصورت ناخواسته و بدون این که متن را بخواند، متوجه این رابطه بین عناوین میشود.
اگرچه افزایش فروش هدفی است که تمام فروشگاههای اینترنتی به دنبال آن هستند و قصد دارند با استفاده از هر روشی که امکان دارد به این هدف برسند اما بعضی وقتها بهترین عملکرد در صورتی به دست میآید که برخی و یا حتی تمام تکنیکهای بازاریابی اینترنتی به صورت همزمان به کار گرفته شده باشند. در ادامه چک لیستی از خدمات سایت تهیه کردهایم که رعایت آن موارد برای جلب اعتماد و همچنین رضایت مخاطبان ضروری است.
محتوای چکلیست افزایش فروش سایت
هر چند که روشهای زیادی برای افزایش بازدید سایت وجود دارد ولی سعی کردیم در این چکلیست مهمترین موضوعاتی که فروشگاههای اینترنتی فراموش میکنند را در نظر بگیریم. تمام فاکتورهای تأثیرگذار در فروش را میتوانید در یک چکلیست ذکر کنید و با استفاده از آن دیگر نگرانی بابت فراموش کردن هیچ کاری را نداشته باشید.
بخش نظرات کاربران
پیش از این هم در متن به اهمیت نظرات کاربران اشاره شد و نقش آن را در جلب اعتماد مشتری را بررسی کردیم. با این حال به مراتب پیش آمده که سایتهای پربازدید و معتبر در بعضی صفحات سایت این بخش را فراموش میکنند. بعضی وقتها وجود نداشتن قسمتی برای نظرات کاربران میتواند به قیمت از دست دادن اعتماد کاربر تمام بشود.
قسمت سؤالات متداول
سؤالات پرتکراری که فکر میکنید بیشترین پرسش مخاطب درباره آنها است را جمعآوری کنید و برای هر یک از آنها پاسخ مناسبی ارائه کنید. با این کار علاوه بر این که رضایت مشتریان را جلب میکنید بلکه بخشی از حجم کاری خود در روزهای آینده را هم کاهش میدهید زیرا پیش از آن که کاربر به مشکلی بر بخورد، پاسخ آن را مشاهده کرده است..
پشتیبانی آنلاین
در واقع وجود سیستم پاسخگویی آنلاین و پشتیبانی فروش در کسب و کارهای اینترنتی ضروری است و نمیشود یک فروشگاه اینترنتی را تصور کرد که واحدی برای پشتیبانی سفارشات در نظر نگرفته است. با این کار میشود به سؤالات مشتری دقیقا همان زمانی که در سایت حضور دارد پاسخ بدهید و آن را به خرید از سایت خودتان تشویق کنید.
5 محتوای جذاب برای افزایش فروش
در جدیدترین الگوریتمهایی که گوگل برای رتبهبندی سایتها در نظر گرفته، کیفیت محتوای سایت اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است و بازاریابی محتوایی به یکی از کارآمدترین روشهای افزایش بازدید و همچنین فروش سایت تبدیل شده است. مهمترین نکتهای که در بازاریابی محتوایی باید به آن توجه کنید، در نظر گرفتن استراتژی برای فروش است به نحوی که پس از شناخت نیاز مشتریان بتوانید با تولید محتوای مناسب آنها را به خریدار واقعی تبدیل کنید.
به خاطر داشته باشید تمام بازدیدکنندگانی که به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه میکنند در مرحله یکسانی از فرایند خرید قرار ندارند و این کار دقیقاً به عهده شما است که به نحوی بتوانید مشتری را به خریدار نهایی تبدیل کنید. در ادامه 7 نوع محتوا که بیشترین تأثیر در افزایش فروش دارند را معرفی کردهایم.
1- برگزاری دورههای آموزشی
طراحی دورههای آموزشی در سطوح مختلف از مبتدی گرفته تا پیشرفته معمولاً هزینه چندانی ندارد ولی نه تنها میتواند اعتماد مشتری را جلب کند بلکه تأثیر قابلتوجهی هم در افزایش بازدید سایت دارد. مخاطب میخواهد قبل از خرید، اطلاعات کافی درباره محصولی که به دنبال آن هست به دست بیاورد بنابراین چه چیزی بهتر از برگزاری دورههای آموزشی؟
برای این کار میتوانید دورههای آموزشی را در قالب فایلهای ویدیویی و صوتی تهیه کنید و یا این که با ارسال خبرنامههای ایمیلی، مشتری را از آخرین اخبار و یا محصولاتی که ارائه میدهید، مطلع کنید.
2- کتاب الکترونیکی
فرقی نمیکند کتاب به چه شکلی عرضه میشود و یا چه فرمتی داشته باشد، کتاب کاغذی، الکترونیکی(فرمت EPUB) و حتی PDF. کتاب همیشه جامعترین منبعی است که مخاطب میتواند از آن استفاده کند. بنابراین سعی کنید اطلاعات جامعی درباره محصول و یا خدماتی که ارائه میدهید، تهیه کرده و ترجیحا آنها را در قالب یک کتاب الکترونیکی منتشر کنید. با این کار علاوه بر این که خدمات خود را به خوبی معرفی میکنید بلکه آگاهی مخاطب را درباره خدماتی که انجام میدهید را هم افزایش میدهید. به عنوان نمونه کتاب الکترونیکی میتواند چنین عناوینی داشته باشد:
- چهار اشتباه رایج در خرید خودروی دستدوم
- راهنمای جامع راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی
- افزایش بازدید سایت بدون صرف هیچ هزینهای
3- خبرنامه ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی از مؤثرترین تکنیکهای بازاریابی اینترنتی است که به وسیله آن مشتریان را از آخرین اخبار مربوط به شرکت و خدماتی که ارائه میدهند، مطلع میکنند. این خبرنامهها را معمولاً در دورههای زمانی مشخص ارسال میکنند و به کمک آنها میتوانید همیشه با مشتریان وفادار در ارتباط باشید. یکی از اصلیترین کاربردهای خبرنامه ایمیلی، برگرداندن دوباره مشتریان به سایت و ترغیب آنها به خرید محصولات جدید است.
مهمترین نکتهای که در بازاریابی ایمیلی باید در نظر داشته باشید، بانک داده و یا فهرست افرادی است که ایمیل برای آنها ارسال میشود. برای این کار میتوانید مخاطبان را به ثبتنام در سایت دعوت کنید و آدرس ایمیل تمامی مشتریان را به دست بیاورید.
4- پادکست صوتی
منظور از پادکست، هر نوع محتوای صوتی است که به صورت تخصصی به معرفی و تشریح یک موضوع میپردازد. وجه تمایز پادکست و سایر محتواهای تبلیغاتی، شنیداری بودن آن است که مخاطب میتواند حین انجام کارهای روزانه مثل رانندگی و یا حتی فعالیتهای ورزشی از آن استفاده کند. با توجه به این که تهیه پادکست هنوز مورد توجه خیلی از کسبوکارهای ایرانی قرار نگرفته، میتوانید در این زمینه جزو پیشروهای بازار باشید و عده قابل توجهی را به حلقه مشتریانتان اضافه کنید.
5- مقالات آموزشی
مقاله آموزشی یکی از پرکاربردترین محتواهایی است که برای معرفی محصولات از آن استفاده میشود. مطالبی که در قالب یک مقاله ارائه میشوند علاوه بر این که از لحاظ بهینه سازی و سئو سایت تأثیر فوقالعادهای میتوانند به همراه داشته باشند بلکه منجر به افزایش بازدید و همچنین زمان ماندگاری مخاطب در سایت (time on site) هم میشوند.
3 استراتژی بهینه برای افزایش فروش سایت
ترفندهایی که تا اینجا برای افزایش فروش به آنها اشاره کردیم عمدتاً مربوط به «بهینه سازی محتوای سایت» میشدند. در ادامه قصد داریم روشهایی را معرفی کنیم که تمرکز اصلی آنها بر روی «استراتژیهای فروش» است که به کسب و کارهای اینترنتی کمک میکنند بدون صرف هزینه اضافی، درآمد خود را افزایش بدهند.
استراتژی اول: فروش محصولات مکمل
یک اشتباه رایج در بازاریابی اینترنتی این هست که فروشنده فکر میکند وقتی مشتری کالایی را خرید، کار تمام شده و است و با خیال راحت فرآیند فروش را متوقف میکند، غافل از این که پروسه فروش تازه شروع شده است! هنگامی که مشتری یک محصول را خریداری میکند، شما میتوانید کالاهای مشابه و یا محصولاتی که عملکرد مکمل خرید اولیه دارند را به مخاطب پیشنهاد کنید. در این شرایط شما از سلیقه مشتری خبر دارید و میتوانید حدس بزنید که بیشتر دنبال چه محصولاتی هست.
در مرحله بعد بایستی به افرادی که یک محصول بخصوص را خریدهاند پیشنهاد بدهید که میتوانند محصولات مشابه را به مدت محدودی با شرایط ویژه خریداری کنند. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که قبلاً از فروشگاه اینترنتی یک عینک شنا خریده است، حالا بهترین موقعیت است برای این که محصولات مشابه مثل کلاه شنا و یا مایو را به مشتری پیشنهاد بدهید.
استراتژی دوم: فرآیند خرید را تا حد امکان ساده کنید
حتماً برای شما پیش آمده است که قصد خرید اینترنتی محصولی را داشته باشید اما نتوانستهاید سبد خرید را پیدا کنید و یا حتی حالت بدتر این که برای نهایی کردن سفارش لازم بوده کلی اطلاعات غیرضروری برای ثبت سفارش وارد کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد فیلدهای غیرضروری را حذف کنید تا مشتری بتواند به سادهترین شکل ممکن خرید را انجام بدهد.
استراتژی سوم: برای مشتریان وفادار، ارزش ویژهای قائل شوید
مشتریان وفادار مهمترین سرمایه یک کسب و کار اینترنتی هستند که باید به هر قیمتی که شده رضایت آنها را جلب کنید. این افراد همیشه اخبار مربوط به فروشگاه شما را دنبال میکنند و به این خاطر که به شما اطمینان دارند، خرید از وبسایتتان را به سایر فروشگاههای اینترنتی ترجیح میدهند پس سعی کنید به بهترین نحو ممکن پاسخ این اعتماد را بدهید. برای این کار میتوانید تخفیفهای پلکانی مختص افرادی که بیش از یک مرتبه از سایت شما خرید کردهاند قائل بشوید.
به این ترتیب مشتری به ازای هر خریدی که از سایت شما انجام میدهد، امتیاز بیشتری میگیرد و تخفیفهای ویژهای به آن تعلق میگیرد. با این کار نه تنها رضایت مشتریان وفادار را جلب میکند بلکه افراد را به خرید بیشتر از فروشگاه اینترنتی هم تشویق میکنید.
سخن آخر
امروزه افزایش بازدید و همچنین فروش سایت یکی از اصلیترین دغدغههایی است که ادمین سایتها و مدیران فروشگاههای اینترنتی به دنبال آن هستند. همان طور که در این مقاله هم بحث شد، افزایش فروش سایت به عوامل متعددی بستگی دارد و برای موفقیت لازم است به صورت همزمان فاکتورهای مختلف را در نظر بگیرید پس نگاه تک بعدی را کنار بگذارید و از تمامی تکنیکهای بازاریابی اینترنتی کمک بگیرید. فراموش نکنید رسیدن به موفقیت ساده است، به شرطی که راههای رسیدن به آن را بدانید.